Wytwarzanie towarów niezależnie od branży wymaga zwykle organizowania siatki dostawców, by zapewnić firmie dostępność niezbędnych materiałów. Między innymi za to działanie odpowiedzialny jest koordynator ds. zakupów. Jakie kompetencje warto doskonalić, myśląc o pracy na tym stanowisku?
Umiejętności analityczne i organizacyjne
Jednym z głównych zadań koordynatora ds. zakupów jest organizacja działań zakupowych związanych z rozwojem biznesu. Żeby sprostać temu wyzwaniu, osoba zatrudniona na tym stanowisku musi mieć świetne rozeznanie na rynku. W tym celu stale monitoruje go pod względem trendów, cen czy warunków współpracy. Analizuje propozycje potencjalnych dostawców, a następnie organizuje ich siatkę, mając na uwadze zapotrzebowanie firmy na poszczególne materiały czy surowce. Dba przy tym podczas negocjacji o najwyższą jakość i jak najkorzystniejsze warunki finansowe.
Koordynator ds. zakupów bada też aktywności konkurencji pod kątem krajów produkcji, cen sprzedaży czy zakupu. Praca na tym stanowisku w dużej mierze opiera się na analizie danych i to na różnych płaszczyznach. By dobrze ją wykonywać, niezbędne są umiejętności analityczne, a także biegłe korzystanie z programów usprawniających pracę z liczbami. W szacowaniu efektów sprzedaży i potrzeb klientów istotna jest m.in. obsługa Excela. Jeśli posługujesz się nim jedynie w podstawowym wymiarze, warto pomyśleć o bardziej zaawansowanym szkoleniu. W pracy koordynatora ds. zakupów ważne jest też ciągłe ulepszanie oraz optymalizacja procesów i narzędzi zakupowych, a także umiejętne wprowadzanie nowych rozwiązań w tym zakresie.
Komunikatywność i dbałość o relacje
Spora część zadań koordynatora ds. zakupów opiera się na współpracy z dostawcami. Bardzo ważna jest więc nie tylko umiejętność nawiązywania kontaktu i prowadzenia handlowych negocjacji, ale i budowania oraz utrzymywania relacji. W tym celu osoba zatrudniona na wspomnianym stanowisku stale monitoruje i poddaje ocenie działania z kooperantami biznesowymi. W merytorycznej komunikacji i odpowiednim prowadzeniu rozmów przydatne może być doświadczenie w podobnej pracy. Pracodawcy cenią je u kandydatów. Wymagają od nich również często bardzo dobrej lub biegłej znajomości języka angielskiego. Co niezbędne jest do swobodnej komunikacji również z zagranicznymi kontrahentami.
Praca zespołowa
Dbałość o komunikację przydaje się koordynatorowi nie tylko w relacjach zewnętrznych, ale i tych wewnątrz firmy. Na co dzień niejednokrotnie działa bowiem w grupie. To, z jakimi zespołami współpracuje, może różnić się w zależności od branży, w której jest zatrudniony. Przykładowo, praca w Sinsay lub innych markach odzieżowych na tym stanowisku wiąże się z bieżącą kooperacją m.in. z dyrektorami kolekcji, a także wspieraniem zespołów kupieckich w realizacji strategii zakupowej. Przez rekruterów pożądane jest też, by ekspert w dziedzinie procesów zakupowych potrafił dzielić się swoją wiedzą.
Choć zakres obowiązków koordynatora ds. zakupów może nieco różnić się w zależności od sektora, w którym znajdzie zatrudnienie, niektóre umiejętności przydadzą mu się bez względu na branżę. Z pewnością to analityczne i strategiczne myślenie, komunikatywność oraz nastawienie zespołowe.