B2B to skrót od angielskich słów business to business. Chodzi więc o relacje, jakie zachodzą na rynku pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorstwami. Dotyczy to również jednoosobowych działalności gospodarczych. Stosowanie tego modelu jest dość powszechne, gdyż wiążą się z nim liczne korzyści, może również skutecznie działać na różnych płaszczyznach. Jak wygląda więc stosowanie modelu biznesowego B2B i co powinieneś na jego temat wiedzieć?
Spis treści
Co należy wiedzieć o B2B i czym się on charakteryzuje?
Jeśli zdarza Ci się przeglądać ogłoszenia o pracę, to bardzo często można się obecnie spotkać z propozycją wakatu właśnie w formie B2B zamiast umowy o pracę. W związku z tym, w takiej sytuacji pracodawca oczekuje, aby osoba kandydująca na dane stanowisko posiadała własną działalność gospodarczą, lub była skłonna ją założyć. Daje do pewną niezależność działania każdemu przedsiębiorcy, jako odrębnemu podmiotowi.
Jest to bardzo popularny model biznesowy, który zakłada, że transakcje są zawierane głównie pomiędzy przedsiębiorcami, rzadziej stronami są organizacje czy stowarzyszenia. Mamy tu więc do czynienia z relacjami w biznesie, które w żaden sposób nie dotyczą klientów indywidualnych.
W rynku B2B uczestniczą więc przedsiębiorstwa, które wspólnie robią interesy na rzecz klientów indywidualnych, jednak model ten nie dotyczy ich bezpośrednio.
Interesy, które prowadzi firma mogą dotyczyć kontrahentów, dostawców, magazynierów, kolporterów, logistyków, a także osób, które prowadzą własne punkty usługowe lub sprzedażowe. Zaliczają się do nich również producenci, którzy zajmują ważne miejsce w całym systemie.
Jakie są zasady współpracy w branży B2B?
Model ten stosuje się powszechnie w sprzedaży i do pozyskiwania nowych klientów, jednak również pozwala na wyszukiwanie osób do stałej współpracy. Istotne jest tutaj, jak pojawia się stosunek pracy dla B2B. Przede wszystkim osoba, która chce zajmować określone stanowisko, musi prowadzić lub założyć własną działalność. Umowa sporządzana jest w formie odpowiedniego kontraktu, który nie uwzględnia założeń Kodeksu pracy. Stronami będą tu dwa niezależne przedsiębiorstwa, które nawiązują współpracę.
Można powiedzieć, że podejmując taką współpracę nie pracujemy jako pracownik, ale jako partner biznesowy. Umowa może być zawierana pomiędzy różnej wielkości firmami. W związku z tym osoba prowadząca JDG może podpisać kontrakt z gigantem w branży. Model ten jest często stosowany chociażby przez sieci franczyzowe. Wówczas franczyzodawca zapewnia wiedzę i możliwość poprowadzenia niezależnego biznesu. Wspólny najczęściej pozostaje marketing.
Sprzedaż B2B
Na szeroką skalę B2B wykorzystywane jest w sprzedaży internetowej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że w sieci zyskujemy ogromne możliwości do budowania nowych relacji biznesowych, rozpoczynania współpracy, możemy poszerzać nasze kontakty i budować ogromne sieci sprzedażowe. W związku z tym wiele relacji związanych ze sprzedażą ma obecnie miejsce w sieci.
Warto zaznaczyć, że w modelu B2B mamy zwykle do czynienia z realizacją zamówień hurtowych. Jedne firmy zamawiają od innych produkty, którymi będą handlować pośród swoich indywidualnych klientów, więc musza posiadać odpowiednio szeroki asortyment.
Kto może podpisać umowę B2B?
Często w kontekście tego rodzaju umów mówimy o samozatrudnieniu. W wielu przypadkach tego rodzaju kontrakty zawierane są pomiędzy stronami, z których przynajmniej jedna jest jednoosobową działalnością gospodarczą. Druga to zwykle większa spółka, która zatrudnia w ten sposób niezbędnego pracownika, jako partnera, pozostawiając mu pewną autonomię w realizacji zadań.
Jeśli będziemy podpisywać umowę z inną firmą w oparciu o B2B, to koniecznie sprawdźmy, czy osoba, z którą rozmawiamy posiada uprawnienia do reprezentowania spółki. W przeciwnym razie umowa pomiędzy firmami może okazać się nieważna.
Umowy mogą dotyczyć firm różnych branż, co staje się w wielu sytuacjach rodzajem outsourcingu, polegającego na świadczeniu usług z określonego zakresu. Wyróżniające jest jednak to, ze obie strony kontraktu muszą być podmiotami gospodarczymi.
Jaki może być przedmiot umowy B2B?
Przedmiot umowy uzależniony będzie od konkretnej sytuacji. Z pewnością będzie się on różnił zależnie od branży. Ogromne znaczenie ma jednak jego precyzyjne opisanie w dokumencie zawieranym pomiędzy przedsiębiorstwami. Pomoże to w uniknięciu nieporozumień i sporów w przyszłości.
Jakie korzyści dają transakcje B2B?
Jedną z głównych wymienianych zalet są niższe koszty po stronie pracodawcy (w stosunku do zatrudnienia na UOP), dzięki czemu wynagrodzenie samozatrudnionego w wielu przypadkach może być wyższe. Pojawia się również kwestia większej elastyczności – możliwość współpracy również z innymi podmiotami, elastyczne godziny pracy, czy samodzielne wybieranie miejsca do wykonywania niezbędnych czynności.
Początkujący przedsiębiorcy, jeśli nie byli wcześniej zatrudnieni w firmie, z którą chcą współpracować na zasadach B2B mogą skorzystać z ulgi na start oraz preferencyjnych składek ZUS, co sprawia, że przez 2,5 roku, a nawet dłużej, będą ponosić z tego tytułu zdecydowanie niższe koszty.
Do tego dochodzi jeszcze elastyczny wybór formy opodatkowania, a w niektórych dostępnych opcjach również możliwość odliczenia od dochodu kosztów związanych z prowadzeniem działalności.
Czy umowy B2B mają jakieś wady?
Przede wszystkim musimy samodzielnie dokonywać rozliczeń podatkowych i opłacać składki. Ponadto jako osoby samozatrudnione tracimy pewne przywileje pracownika etatowego – ochrona stosunku pracy kobiet w ciąży, płatne L4, płatny urlop wypoczynkowy.