Budowanie wartości marki – co to takiego? Chodzi o to, aby klienci rozpoznawali Twój produkt lub usługę i świadomie z gąszczu innych podobnych decydowali się na Twój. Im większą wartość ma marka w oczach klientów tym szybciej uzyskuje się zdecydowanie lepsze efekty marketingowe, a sprzedaż rośnie i utrzymuje się na wysokim poziomie. Budowanie wartości marki jest więc niezwykle ważne.
Spis treści
Twórz świadomość swojej marki od samego początku istnienia firmy
Można spotkać się z opinią przedsiębiorców, że budowanie świadomości marki, to strata czasu i funduszy. Jednak nie jest to prawdą. Klienci zdecydowanie chętnie kupują produkty znanych i uznanych marek i co ważne są w stanie za nie więcej zapłacić. W związku z tym im lepiej będziemy znani tym drożej możemy sprzedać swoje produkty i notować znaczne zyski.
„Idealnym przykładem jest Coca Cola. Zwróć uwagę na własne zakupy- czy chętniej sięgniesz w sklepie po tę markową z wielkiego koncernu, czy postawisz na tani marketowy odpowiednik z sieciówki? Okazuje się, że większość z nas wybiera produkt markowy, który jest droższy, jednak uważamy, że smak jest zdecydowanie lepszy. Wynika to właśnie z brandingu i rozpoznawalności marki.”
Jeśli doprowadzimy do stworzenia silnej świadomości naszej marki pośród klientów to zyskamy również znaczne ułatwienie w czasie wprowadzania na rynek nowych produktów. Klient kojarzący nas z wysoką jakością, czy miłą obsługą przeniesie takie zalety na każdy produkt, na którym zobaczy nasze logo.
Marka – co to takiego?
Marka może być różnie rozumiana. Większość z nas w pierwszym odruchu skojarzy ją z nazwą czy logo, możemy również uznać ją za synonim znanej firmy, przez fakt, że o takich produktach mówimy, że są „markowe”. Zwykle uznajemy je za wysokiej jakości.
Przykładowe znane marki:
- Wedel,
- Coca-Cola.
- Pepsi,
- Apple,
- Microsoft,
- Samsung,
- Adidas,
- Nike,
- i wiele innych.
Sama definicja słowa marka może być różna i wiele zależy tu od tego, od której strony na nią spojrzymy. Najpowszechniej uznaje się ją za znak towarowy, fabryczny, który umieszcza się na produktach wytwarzanych przez konkretną firmę, co jednocześnie daje klientom możliwość odróżnienia ich od konkurencyjnych wyrobów.
Pod względem marketingowym „marka” to nazwa, znak graficzny oraz symbol, który wyróżnia daną ofertę na rynku. W tym spojrzeniu pod uwagę brany jest również cały zespół cech produktu, które wpływają na wyobrażenie odbiorcy w związku z jego użytkowaniem.
Jeszcze inaczej na pojęcie marki patrzą księgowi, którzy uznają ją za majątek intelektualny, który wpływa na zwiększenie wartości firmy. Księgowy może wyceniać markę, na podstawie nakładów poniesionych przez firmę na jej wypromowanie, czas tego procesu i koszty jej odsprzedaży.
Dla prawnika marka będzie z kolei prawnie chronionym symbolem, który wskazuje pochodzenie konkretnych produktów i jednocześnie stanowi zabezpieczenie przed podrabianiem i naśladownictwem. Terminologia prawnicza połączy markę ze znakiem towarowym, który może być prawnie chroniony przed nieuczciwym konkurencyjnym wykorzystaniem. W tym celu rejestruje się znak towarowy.
Wartość marki
Z pewnością w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej warto szczególną uwagę zwrócić właśnie na markę. Wielu specjalistów od biznesu podkreśla jej niebagatelne znaczenie dla zysków. Można się również spotkać z opiniami, że sama marka jest więcej warta niżeli cały pozostały majątek trwały przedsiębiorstwa.
Mimo to wiele osób bagatelizuje wartość marki i nie wierzy w jej wielkie znaczenie. Szkopuł tkwi jednak w rozpoznawalności. Idealnym przykładem są firmy takie jak Apple, Microsoft czy Google. Zdecydowanie są one doskonale rozpoznawane przez klientów. Jednak pracowały na to systematycznie wiele lat budując świadomość swoich marek i zaufanie do nich.
Zyskanie posiadanej przez nie obecnie pozycji bez świadomości klientów, byłaby niezwykle kosztowna. Z pewnością warto więc brać przykład z brandingu w rękach takich gigantów, którzy osiągnęli niesamowity sukces. Pamiętaj, że Apple zaczynał w garażu i uwierz w swój biznes.
W jaki sposób budować świadomość marki?
Branding, czyli budowanie świadomości marki, polega na tworzeniu i utrwalaniu u klientów tego, że dana firma istnieje oraz jej pozytywnego wizerunku.
Z całą pewnością już od początku istnienia firmy powinniśmy kierować się wybraną i odpowiednio przemyślaną strategią w tej dziedzinie. Już na etapie planowania założenia własnej działalności warto zwrócić szczególną uwagę na nazwę, która nie może być przypadkowa. To jak nazwiemy naszą firmę będzie miało znaczenie dla jej rozpoznawalności. Klient musi łatwo ją zapamiętać, kojarzyć z nami.
Każda branża musi ponadto w drugim kroku wyróżnić swoją markę odpowiednim znakiem graficznym. Logo, znak towarowy będą doskonale wpływać na rozpoznawalność, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że większość społeczeństwa stanowią wzrokowcy.
Pamiętajmy, że jeśli nasza firma zacznie się rozwijać mogą pojawić się naśladowcy. W związku z tym warto na samym początku zatroszczyć się o bezpieczeństwo prawne. W tym celu dokonujemy zastrzeżenia nazwy i logo firmy, jako znaku towarowego.
Reklama dźwignią handlu – wiele w tym prawdy. Pamiętajmy bowiem, że skierowanie jej do odpowiedniej grupy docelowej i jej spójne komponowanie, może znacząco wpłynąć na skuteczność sprzedaży.
Jeśli dokładnie wiemy czym chcemy się zająć, planujemy otwarcie firmy, jednak branding nie jest naszą mocną stroną i zupełnie nie wiemy jak się do niego zabrać, to warto oddać pałeczkę w tej dziedzinie firmie brandingowej.
Specjaliści zajmą się opracowaniem całej strategii, stworzą nazwę, logo i rozpoczną stopniowe budowanie świadomości marki na rynku, dzięki czemu będzie stale zyskiwać nowych klientów i ich zaufanie.
Budowanie marki rozpoczynamy jednocześnie z otwarciem firmy i nie czekamy aż biznes się rozkręci. W ten sposób mamy zdecydowanie większą szansę na sukces.
Polecanym rozwiązaniem są kancelarie brandingowe, które zarówno tworzą nazwy, logo i całe strategie dla firm, jak i zajmują się zabezpieczeniem od strony prawnej znaku towarowego. W ten sposób marka jest odpowiednio przygotowana do zdobywania klientów oraz do zyskiwania renomy na rynku.
Podsumowując
Inwestując swój czas i środki w branding od samego początku zyskujemy lepszy wizerunek naszej firmy w przyszłości, większą rozpoznawalność pośród klientów, jak również możemy osiągnąć zdecydowanie większe zyski w przyszłości, minimalizując niezbędne koszty na reklamę. W związku z tym można śmiało stwierdzić, że żaden przedsiębiorca nie powinien pomijać brandingu w swojej strategii zdobywania rynku.