Nieco obco dla nas brzmiące nazwy stanowisk, możemy coraz powszechniej spotkać w różnych firmach. Mimo wszystko jednak najpowszechniej przewijają się w tych większych podmiotach, których działalność miewa także charakter międzynarodowy. Jednym z nich jest CEO, który występuje w różnych branżach.
Spis treści
Wiele osób mimo wszystko nie wie, co ten skrót dokładnie oznacza po Polsku. Kojarzymy to z zupełnie innym zagadnieniem niż stanowisko w firmie, gdyż często sposobem na rozwinięcie tego skrótu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, jednak nie o to chodzi. Co więc mamy na myśli mówiąc o CEO w firmie i jakie, taka osoba ma obowiązki?
Co dokładnie znaczy CEO?
Skrót CEO pochodzi z języka angielskiego od słów Chief Executive Officer. Jest to osoba, która stoi na samej górze hierarchii w firmie. Jeśli będziemy szukać odpowiednika w języku polskim, to możemy go określić jako dyrektora generalnego, prezesa zarządu, czy dyrektora zarządzającego.
Jeśli w firmie występuje stanowisko CEO, to osoba z takim tytułem posiada największą władze wykonawczą. Będzie on również przełożonym wszystkich dyrektorów w danym przedsiębiorstwie. W zakresie jego obowiązków leży długofalowa wizja dla danej firmy, koordynacja działań i zarządzanie przedsiębiorstwem, a także często jest „twarzą” firmy.
Jakie obowiązki ma CEO w firmie?
- Przewodzenie organizacji.
- Tworzenie strategii i misji przedsiębiorstwa.
- Wybieranie członków zarządu.
- Kreowanie, wdrażanie i koordynowanie długofalowych planów firmy.
- Analiza raportów dotyczących działania firmy.
- Podejmowanie kluczowych decyzji, które mają znaczący wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, również dotyczących inwestycji, fuzji i przejęć.
Jak funkcjonuje tytuł CEO na świecie?
W Polsce określenie CEO nie jest jeszcze dominujące we wszystkich branżach, jednak w coraz większej ilości miejsc możemy się z nim spotkać. Jeśli widzimy taką adnotację w ogłoszeniu o pracę, to możemy mieć pewność, że chodzi o wysokie stanowisko.
Przykładowo w Stanach Zjednoczonych, w ten sposób określa się prezesów zarówno w dużych, jak i w małych przedsiębiorstwach. Jednak dla porównania warto zauważyć, że termin ten w innych krajach, takich jak Kanada, Wielka Brytania czy Australia jest często zarezerwowany dla spółek akcyjnych. W firmach o innym charakterze wówczas stosuje się określenie managing director, czyli dyrektor zarządzający.
W naszym kraju CEO spotkamy w wielu firmach, które posiadają zarząd. Wówczas taki tytuł niejako wyróżnia jedną osobę i wskazuje na powagę jej stanowiska.
Co jeszcze warto wiedzieć o CEO w firmie?
Osoba na takim stanowisku jest bardzo często kojarzona jako właściciel przedsiębiorstwa, jednak wcale nie musi tak być. Bardzo często jest to funkcja uzyskiwana na podstawie wewnętrznego awansu, a sam CEO posiada część udziałów firmy. Właściciel lub założyciel firmy oznaczany jest jako owner lub founder – oba terminy pochodzą z języka angielskiego, więc jak w przypadku niektórych dużych firm możemy spotkać się z tytułem CEO&funder.
CEO to stanowisko wiążące się z dużą odpowiedzialnością za całą firmę, jej działania i pracowników. Najczęściej sprawują je więc założyciele i właściciele firm, lub osoby od lat pracujące w danej firmie, pnące się po stopniach kariery, wykazujące się na stanowiska kierowniczych.