Finanse

Crowdfunding – co oznacza i jak się go wykorzystuje, czy sprawdza się w Polsce?

Crowdfunding - finansowanie społecznościowe

Crowdfunding to finansowanie społecznościowe, w dosłownym tłumaczeniu finansowanie przez tłum. Oznacza to, że w taki sposób można zbierać fundusze na określony cel lub przedsięwzięcie. Z całą pewnością, aby uzyskać wsparcie musimy wykazać się pomysłowością i kreatywnością. Z kolei osobą wspierającą może być każdy zainteresowany. Wpłat na określone cele dokonuje się przez internet i są one dobrowolne.

Przedsiębiorca stara się przyciągnąć jak najwięcej osób, które będą zainteresowane jego projektem i staną się jego zwolennikami. Jego zadanie koncentruje się tu na nakłonieniu ich do zapewnienia mu pomocy finansowej. Odbywa się to poprzez dedykowane platformy, wysokość wpłat jest dowolna, mogą być jednorazowe lub cykliczne.

Crowdfunding jest jedną z metod finansowania działalności gospodarczej. Firma lub osoba fizyczna poszukują w jego ramach kapitału na realizacje swoich przedsięwzięć, a wszystko poprzez sieć internetową.

Zdarza się jednak, że crowdfunding ma formę nie tylko materialną. Wspierać działalność można na różne sposoby, często zależnie od jej charakteru. Pomoc może być więc rzeczowa, czy też jedynie merytoryczna.

Kolejną kwestią jest charakter dokonywanych wpłat. Mogą to być darowizny, przekazywane charytatywnie, wynagrodzenia, w których będziemy otrzymywać określone dobra w zamian za dokonanie wpłaty, lub też inwestycje, gdzie dokonanie wpłaty pozwala na udział w przyszłych zyskach z projektu.

Pomysłodawca w crowdfundingu zbiera środki na realizacje swojego przedsięwzięcia, a osobom, które go wesprą oferuje otrzymanie gotowego produktu lub określonej zniżki na jego zakup. Zwykle dotyczy to przedmiotów i rzeczy, które nie są ogólnie dostępne, lub jeszcze nie weszły do powszechnej produkcji. W związku z tym fundatorzy mają możliwość otrzymania ich zdecydowanie wcześniej.

Historia crowdfundingu

Można powiedzieć, że jest to stosunkowo nowe zjawisko i forma finansowania różnych działalności. Specjaliści oceniają, że pierwszy przejaw takiego rodzaju wsparcia finansowego pojawił się w roku 1997, kiedy brytyjski zespół muzyczny Marillion, uzyskał od swoich fanów wsparcie w wysokości 60 tysięcy dolarów, które pozwoliło na zrealizowanie trasy koncertowej.

Można jednak powiedzieć, że wyraźny rozwój crowdfundingu rozpoczął się w roku 2005. Wtedy właśnie powstały pierwsze serwisy, które umożliwiały staranie się o wsparcie finansowe.

Uzyskanie finansowania crowdfundingowego – projekt

Aby w ogóle starać się o finansowanie społecznościowe, musimy mieć określony cel, czyli potrzebny jest pomysł i projekt. Tutaj pojawiają się pierwsze problemy, bo musimy wymyślić coś, co się spodoba i co ludzie będą chcieli wspierać. A żeby tak było, to musimy to odpowiednio zaprezentować. Niezbędny będzie chwytliwy tytuł, opis projektu i jego realizacji, a także tego, jakie fundusze są niezbędne do jego osiągnięcia.

Duże znaczenie będzie miało opisanie własnego doświadczenia w realizacji podobnych projektów. Warto załączyć również wizualizacje, czy zdjęcia lub firmy. Osoby, które mogą dołożyć się do naszego projektu, muszą wyraźnie zobaczyć jego cel. Warto pamiętać, że poza samymi finansami właśnie poprzez crowdfunding możemy pozyskać niezbędną nam w przyszłości sieć kontaktów biznesowych.

Crowdfunding – na co?

Jaki może być cel zbierania środków poprzez crowdfunding? Tak naprawdę dowolny. Chodzi jedynie o to, żeby było to na tyle ciekawe, aby ludzie chcieli to wspierać. Można więc powiedzieć, że z marketingowego punktu widzenia nasz pomysł musi trafiać w potrzeby, jak największej grupy docelowej.

Pośród najczęściej finansowanych w ten sposób projektów znajdują się m.in. gry, akcesoria podróżnicze, gadżety elektroniczne, niekiedy również rzeczy niematerialne, jak właśnie sfinansowanie trasy koncertowej, czy wydania albumu ulubionego zespołu.

Crowdfunding – co go wyróżnia?

Jest to jedna z metod finansowania działalności gospodarczej. Jednak ma ona swoje cechy charakterystyczne. Warto dokładnie je poznać, zanim zdecydujemy się spróbować.

  • Od samego początku znane jest i dokładnie określone przeznaczenie wpłacanych pieniędzy.
  • Zbiorki odbywają się drogą internetową.
  • Możliwość wsparcia dowolnego projektu ma każdy.
  • Szerokie grono odbiorców poznaje konkretny projekt, co powoduje wzrost szans na sfinansowanie.
  • Decydując się na przeznaczenie własnych środków na wsparcie można liczyć na świadczenia zwrotne.
  • Gromadzenie środków odbywa się na lepszych warunkach niż inne dostępne na rynku.

Jak działa crowdfunding w Polsce?

Finansowanie społecznościowe w Polsce intensywnie rozwija się od kilku lat i z biegiem czasu jest coraz bardziej popularne. Część tego rodzaju serwisów ma charakter charytatywny. Wówczas chodzi np. o to, aby wesprzeć inicjatywy związane z kosztownym leczeniem. Na innych portalach możemy znaleźć chociażby prośby o finansowanie bardzo ambitnych, a niekiedy nawet ryzykownych pomysłów.

Wiele portali koncentruje się również na pozyskiwaniu finansowania dla określonego biznesu. Wówczas często wpłaty są inwestycją, która w przyszłości ma dać możliwość udziału w zyskach.

Warto pamiętać, że crowdfunding nie musi koncentrować się jedynie na specjalnych portalach. Zbierać fundusze można przez samodzielnie utworzoną stronę internetową lub poprzez media społecznościowe i zachęcać do dokonywania wpłat na prywatne konto. Pamiętajmy jednak, że znane serwisy pomagają w budowaniu zaufania.

W Polsce funkcjonuje Towarzystwo crowdfundingu, którego celem jest rozpowszechnianie nazwy „finansowania społecznościowego”, jako polskiego odpowiednika. Oprócz tego kształtuje ono otoczenie prawne oraz gospodarcze, co ma przyczynić się do powszechnego dostępu do crowdfundingu, jako źródła kapitału.

Crowdfunding i crowdsourcing – czym się różnią?

Pojęcia wydają się być do siebie podobne. Jednak ich znaczenie jest różne. Przede wszystkim jeśli chodzi o crowdfunding, to opiera się on na zbieraniu środków finansowych od anonimowego tłumu ludzi w sieci. Z kolei crowdsourcing polega na wykorzystywaniu doświadczenia i wiedzy internautów.

Korzystając z crowdfundingu osoba ubiegająca się o pomoc, oczekuje wsparcia finansowego dla swojego pomysłu. Natomiast przy crowdsourcingu jego celem jest znalezienie ciekawych oraz kreatywnych pomysłów od różnych osób w sieci – nie muszą mieć one doświadczenia w danej branży, a mogą podsunąć innowacyjne rozwiązanie.

Najpopularniejsze serwisy crowdfundingowe i zasady ich działania

Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem umożliwiającym zakładanie zbiórek jest Kickstarter, jednak działa on obecnie jedynie w 18 krajach na całym świecie i nie ma pośród nich Polski. Nie wyklucza to całkiem skorzystania z niego, jednak, aby to zrobić nasi rodacy musieliby zarejestrować swoją działalność w jednym z krajów, w których działa serwis.

Możemy jednak skorzystać z jednego z analogicznych serwisów, które działają na polskim rynku. Najpopularniejsze są PolakPotrafi.pl oraz Wspieram.to czy Beesfund.

Zasada działania tego rodzaju serwisów jest bardzo prosta. Jeśli jesteśmy firmą lub osobą prywatną, która chce pozyskać finansowanie, to zakładamy swoją podstronę na serwisie. Na niej opisujemy swój projekt, przeznaczenie środków, to ile jest potrzebne, jak również zdajemy relację z podejmowanych działań. W opisie powinny znaleźć się również informacje odnośnie tego, co wspierający otrzymają w zamian za wpłaty. W tym wypadku korzyści powinny wzrastać wraz z wysokością środków.

Takiego finansowania udzielają nam zwykli ludzie, nie przedsiębiorcy czy inwestorzy. Konieczne jest więc dokładne określenie, jakie uzyskają korzyści.

Jak wygląda crowdfunding od strony prawnej?

W naszym prawie nie ma zapisów wskazujących na konkretne postrzeganie takiej działalności. Musimy więc kierować się tym, jaki rodzaj umowy pojawia się pomiędzy nami a wspierającymi. W grę wchodzi tu rodzaj crowdfundingu. Wpłaty w przypadku charytatywnej odmiany traktowane są jako darowizna – wspierający nie otrzymuje za swoją pomoc żadnych korzyści. W takiej sytuacji niezbędne będzie opłacenie odpowiedniego podatku od darowizny.

Jeśli w zamian za wsparcie do użytkownika trafia gotowy produkt, to mamy do czynienia ze sprzedażą i tak należy rozpatrywać daną sytuację. W przypadku crowdfundingu inwestycyjnego natomiast, wspierający nabywają akcje lub udziały, w związku z czym od strony prawnej należy rozpatrywać zgodnie z regulacjami rynku kapitałowego.

Dlaczego internauci decydują się na wsparcie projektów?

Na przykładzie, chociażby gier internetowych, czy innowacyjnych gadżetów elektronicznych można zauważyć, że crowdfunding silnie odwołuje się do naszych emocji. O co dokładanie chodzi. Otóż, często praktyką jest wskrzeszanie dawnych gier i ich ulepszanie. Tych, w które dzisiejsi dorośli gacze nieprzerwanie grali w wieku dziecięcym. Gdy widzą możliwość powrotu do kultowych tytułów, pojawia się nostalgia i chętnie dokonują wpłat.

Jednym z motywatorów wpłacania pieniędzy jest tu również możliwość otrzymania elektronicznych gadżetów czy gier w pierwszej kolejności, jeszcze przed ich oficjalna premierą. Zapalonych miłośników z pewnością to przekona. Dlatego tak ważny jest tytuł zbiórki i jej odpowiedni przekaz. Dzięki temu można dotrzeć do osób, dla których nasz projekt również stanie się ważny.

Redakcja

Napisz komentarz

Kliknij tutaj aby napisać komentarz