Pod nazwą direct search kryje się nowoczesny sposób na poszukiwanie najlepszych dla Twojej firmy pracowników. Czy wiesz czym cechuje się metoda, powszechnie stosowana przez działy HR również w dużych firmach? Co warto na jej temat wiedzieć i jak ją skutecznie wykorzystać u siebie. Przedstawiamy podstawy jej działania.
Spis treści
Direct search – co jest najważniejsze?
Przede wszystkim metoda ta wykorzystuje narzędzia, które w skuteczny sposób pozwalają na wyszukiwanie konkretnych specjalistów. Dzięki nim do najlepszego kandydata docieramy w sposób precyzyjny.
Direct search to poszukiwanie bezpośrednie.
Powodem jego stosowania jest fakt, że ci najlepsi pracownicy, specjaliści, których potrzebujemy dla sprawnego działania naszej firmy, bardzo rzadko pozostają bez pracy. W związku z tym, aby skutecznie zainteresować ich naszą ofertą musimy dotrzeć z nią bezpośrednio do nich.
Czym dokładnie jest opisywane metoda?
Podstawą do takich poszukiwań jest osoba rekrutera, który powinien mieć ogromną wiedzę na temat bieżącego rynku pracy, jak również samej branży, dla której szuka pracownika. Jednak kluczowe jest tu, że stosowanie tej metody sprawia, że zyskujemy możliwość znalezienia najlepszego dla naszej firmy pracownika.
Wykorzystując założenia direct search możemy w znacznym stopniu skrócić cały proces rekrutacji, gdyż do potencjalnego pracownika docieramy w bezpośrednim kontakcie. Jednocześnie możemy wyszukiwać najlepszych specjalistów w konkretnych dziedzinach, co jest wymierną korzyścią dla naszej firmy.
Rozwiązanie to, jest wykorzystywane najczęściej w sytuacji, gdy niezbędny jest jeden, konkretny pracownik, na określone stanowisko. Zwykle ma zastosowanie przy zatrudnianiu do zadań menadżerskich, choć coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z tej metody również przy zatrudnianiu na różne inne stanowiska.
Przebieg zatrudnienia z metodą Direct search
Direct search to metoda wyróżniająca się precyzją. Rekruter zaznajamia się z konkretną grupą zawodową, analizuje ją, sprawdza CV, profile innych firm działających w tej samej branży. Bardzo ważne i cenne może okazać się przeprowadzenie konsultacji z osobami, które są specjalistami w danej dziedzinie, z zespołem w firmie, czy też osobami, które znają środowisko i charakterystykę innych podmiotów w danej branży na rynku. Jak widać ogromne znaczenie ma tu wiedza.
W większości przypadków taka rekrutacja prowadzona jest jako ukryta. Nie publikuje się ogłoszeń, nie nagłaśnia tego, że istnieje wakat na konkretnym stanowisku. Oferty zatrudnienia wysyłane są tu do osób, które mają pracę, a poszukiwanie nowej nie zawsze występuje u nich akurat w danym okresie. Można więc śmiało stwierdzić, że zadanie takiej właśnie rekrutacji będzie odpowiednie dla headhuntera, czyli osoby specjalizującej się w wyszukiwaniu osób na konkretne stanowiska.
Widoczne jest, że metoda ta może być dość czasochłonna. Wymaga sporej wiedzy, poznania rynku i branży w danej dziedzinie. Stąd również w poszukiwaniu specjalistów najlepiej postawić na fachowców. Nie jest oczywiście jednak wykluczone samodzielne zastosowanie metody direct search.
Dlaczego poleca się stosowanie metody Direct search?
W jawnych i otwartych procesach rekrutacji dział HR otrzymuje zwykle ogromną ilość zgłoszeń, wiele z nich zupełnie nie nadaje się na konkretne stanowisko. Często bardzo trudno się ze wszystkimi dokładnie zapoznać, a znalezienie odpowiedniego pracownika staje się długa i trudną drogą.
Dzięki wykorzystaniu direct search, sami szukamy specjalistów z danej dziedziny, wysyłamy do nich naszą ofertę pracy. Może się oczywiście zdarzyć, że kilku zechce wziąć udział w prowadzonej rekrutacji, jednak będzie ona zdecydowanie mniej obszerna i łatwiejsza do przeprowadzenia. My jako pracodawcy zyskamy pewność, że znajdziemy odpowiedniego, najlepszego pracownika dla siebie – takiego jak potrzebujemy.
Co wyróżnia direct search?
Przede wszystkim nie jest to metoda, która polega na oferowaniu pracy osobom, które jej szukają, czy są obecnie bezrobotne. Szukamy najlepszego kandydata pośród tych, którzy już pracują i są najlepszymi specjalistami w swojej branży, spełniają nasze oczekiwania i mają określone umiejętności i zasoby. Takie osoby są potrzebne naszej firmie do skutecznego rozwoju, a pracując z najlepszymi możemy osiągnąć zdecydowanie więcej.
Poszukujemy bezpośrednio w związku z czym oszczędzamy sporo czasu, gdyż kontaktujemy się jedynie z osobami, które spełniają wymagania na konkretne stanowisko. Pomijamy tu czas, który normalnie poświęca się na zapoznanie się z cv i niepotrzebne rozmowy kwalifikacyjne z osobami, które na dane stanowisko się nie nadają.
Dzięki direct search znajdujemy odpowiedniego pracownika zdecydowanie szybciej, oszczędzamy czas i zyskujemy większą pewność, że jest to właściwa osoba.
W jaki sposób można skorzystać z metody Direct search?
Jako że mamy obecnie do czynienia z silnym rozwojem technologicznym, oraz sieci internetowej, to wiele osób doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że konieczna jest ich obecność w sieci, również ze względów zawodowych. Pracodawcy mają możliwość korzystania z licznych profili społecznościowych, gdzie specjaliści zamieszczają swoje wizytówki.
Najpopularniejsze platformy do poszukiwania pracowników to Linkedin oraz Goldenline. Jednak jest to też związane z branżą dla jakiej szukamy pracownika. W konkretnych sytuacjach lepszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z serwisów branżowych. Potencjalnych pracowników można poszukiwać również na Facebooku, np. na grupach zrzeszających osoby z konkretnej branży. Nie dajemy jednak ogłoszenia, a zapoznajemy się z postami na grupie, komentarzami i szukamy kompetentnej osoby. Możemy również wyszukać inne informacje na jej temat. Warto dokładnie sprawdzić jej profil oraz zatroszczyć się od odpowiednią formę skontaktowania się.