Marketing

Email marketing, mailing – czym dokładnie jest, jak i kiedy można go stosować i wykorzystać?

Email marketing - mailing

Ilość kont mailowych na świecie jest ogromna – posiadamy adresy prywatne, służbowe, a także firmy mają własne, wyliczać można bez końca. To, ile ich dokładnie jest szacowane jest w miliardach. Jednak to, jaka część funkcjonuje i o jakiej dokładnie liczbie mowa pozostaje dokładnie nieokreślone.

Już więc na podstawie tej informacji widać, jak doskonałym medium reklamowym może być email marketing. Dzięki niemu możemy jednocześnie przekazać określoną ofertę handlową wielu osobom. Jak jednak to zrobić? Jak zdobyć bazę adresów i jak wygląda skuteczna kampania mailingowa? Na te i więcej pytań odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Czym dokładnie jest email marketing?

Jest to jedna z popularniejszych, w dzisiejszym mocno cyfrowym świecie, form marketingu bezpośredniego. Pierwsze skrzynki mailowe były zakładane bardzo dawno temu, gdy tylko wchodziły do powszechnego użytku, pojawiła się ta forma reklamy, jednak doskonalona przez lata, stale zyskuje na popularności.

Jak mówi powiedzenie „jak nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz”. Dla niektórych śmieszne, dla innych tragiczne, a dla jeszcze kolejnych całkowicie normalne – wszystko zależy od tego, jaki rocznik znajduje się w naszym dowodzie. Prawda jest jednak taka, że urządzenia i Internet mówią i przypominają nam o wszystkim.

To właśnie w ten sposób dowiadujemy się o promocjach, czy nowych interesujących nas produktach. Życie do tego stopnia przeniosło się do sieci, że wiele osób zapomina o ważnych datach swoich bliskich, którzy z sieci nie korzystają, bo nie dostaną powiadomienia np. o urodzinach.

W związku z tym, jak wyraźnie widać – Twój klient na pewno korzysta z internetu. Niemal każdy, kto z niego korzysta ma skrzynkę mailową, bo to podstawa komunikacji. W związku z tym mailing to idealne narzędzie, które możesz wykorzystać do promowania swoich usług czy produktów.

Mailing daje możliwość dotarcia do ogromnej ilości osób w jednym czasie. Stanowi on rozwiązanie reklamowe wyjątkowo tanie, a w niektórych przypadkach wręcz darmowe. Jak wynika z badań, sprawdzenie skrzynki mailowej jest najważniejszą czynnością w czasie korzystania z sieci nawet dla 58% osób, z kolei aż 71% z nich dokładnie sprawdza otrzymane newslettery.

Email marketing – kampania reklamowa przez maila – jakie ma zalety?

Kampanie email marketingowe mimo upływu lat są z powodzeniem stosowane przez wiele firm w celu reklamy i pozyskiwania nowych klientów, czy utrzymywania stałych. Nie zmieniło się to pomimo zaostrzenia się przepisów prawnych dotyczących prezentowania oferty marketingowej przez firmy.

Jedną z głównych zalet tego rozwiązania jest fakt, że daje ono możliwość dotarcia do ogromnej ilości odbiorców, w stosunkowo krótkim czasie. Kolejna zaleta jest taka, że przygotowana treść emaila wysyłana jest na wiele adresów, masowo, jednocześnie i nie jest to droga usługa. Może być nieco inaczej wyceniana w zależności od klienta i tego, komu dokładnie to zlecimy, jednak rozesłanie takich samych wiadomości, do określonej bazy odbiorców nie stanowi większej trudności.

Mamy więc skuteczną i tanią metodę marketingową – email marketing.

Jakie są podstawowe zalety e-mail marketingu?

  1. Ogromny zasięg – ilość aktywnych adresów mailowych według prowadzonych badań sięga kilku miliardów. W związku z tym mamy możliwość skutecznego dotarcia w jednym czasie do wielkiej rzeszy klientów, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą. Konwersję zwiększy tu odpowiednia baza – odpowiedni target.
  2. Niski koszt – mimo upływu lat e-mail marketing jest wciąż jedną z najtańszych form reklamy w odniesieniu do skuteczności. Co istotne nie ma tu konieczności stosowania żadnych specjalistycznych narzędzi, a jego organizacja jest tak prosta i niedroga, że z powodzeniem korzystają z niego nawet małe firmy.
  3. Wysoka rentowność – badania specjalistów wskazują, że odpowiednio wdrażany i przemyślany e-mail marketing może doprowadzić do wzrostu zysków firmy nawet o 700%. Z pewnością więc przysporzy nam nowych klientów i pomoże w utrzymywaniu odpowiednich relacji, z tymi, których już pozyskaliśmy.
  4. Wysoki współczynnik klikalności – pomiary skuteczności e-mail marketingu można przeprowadzać analizując CTR, czyli stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń. Okazuje się, że dla kampanii mailowych CTR może wynieść nawet 3,5%, co stanowi liczbę nawet dwukrotnie większą niż na najlepszych serwisach społecznościowych.
  5. Wysoki wskaźnik ROI – jest to wskaźnik zwrotu inwestycji w przypadku kampanii e-mail marketingowych uznawany jest za jeden z najwyższych pośród innych dostępnych na rynku opcji reklamy.
  6. Wysoka skuteczność – możemy dotrzeć bezpośrednio do klientów, którzy będą zainteresowani naszą ofertą i zwiększyć swoje zyski w skuteczny sposób.
  7. Budowanie relacji z klientem – powinno ono być podstawą każdego biznesu. Niezależnie od tego, czy funkcjonuje jako B2B czy B2C, to zyskujemy możliwość systematycznego kontaktowania się z naszymi odbiorcami. Mail to najlepsze narzędzie do tego zadania, nie tylko będziemy przesyłać swoją ofertę, zbudujemy trwałe relacje i poprawimy poziom komunikacji z klientami.
  8. Targetowanie – korzystając z platform mailingowych mamy możliwość określania cech naszej grupy docelowej, czy lokalizacji. Mailing może być wysyłany do odbiorców na całym świecie, jeśli nasze usługi przewidują obsługę klientów z drugiej półkuli ziemskiej. Jeśli jednak działamy lokalnie odpowiednio dobierany to, do kogo zostaną wysłane wiadomości. Można wybrać również wiek czy płeć, co może mieć ogromne znaczenie. Wiadomość zostanie w ten sposób dopasowana również do oczekiwań odbiorców i potencjalnych klientów. A takie działanie ostatecznie przyczyni się do zwiększenia konwersji.
  9. Personalizacja wiadomości – nowoczesne narzędzia pozwalają również na personalizowanie wiadomości rozsyłanych do naszych klientów. Pojawienie się imienia w tytule jest już niemal normą, jednak okazuje się, że również treść można odpowiednio personalizować. Pozytywnie wpłynie to z całą pewnością na relacje z klientem.
  10. Automatyzacja – przy określonych scenariuszach możliwe jest automatyzowanie wysyłki konkretnych wiadomości. Jedną z opcji jest wysyłanie wiadomości do klienta, po tym jak prześlę pytanie przez formularz. Wówczas automatycznie otrzymuje on odpowiedź o jej przyjęciu i o tym, że postaramy się odpowiedzieć jak najszybciej.
  11. Niedokończone zakupy – to również doskonała forma zwiększania zysków, a jednocześnie jeden ze scenariuszy, jakie możemy zautomatyzować. Jeśli klient nie dokończy zakupów i zostawi produkty w koszyku, to dostanie informacje – przypomnienie o nim, o tym co się w nim znajduje. Można również zaproponować rabat za powrót na stronę, czy przypomnieć o kończącej się promocji na określone artykuły.
  12. Ważne wiadomości – to również jeden ze scenariuszy do zaplanowania. Jeśli klient złoży zamówienie, czy dokona płatności, powinien dostać potwierdzenie tego faktu poprzez automatyczną wiadomość email.

Co warto wiedzieć o funkcjach email marketingu?

Email marketing ma duże znaczenie w obsłudze posprzedażowej (linkowanie wewnętrzne). Warto zwrócić uwagę, że wiele firm oferuje nam korzyści wynikające z zapisania się do newsletterów. Często możemy np. liczyć na rabat na zakupy. Konsekwencją jest zwykle to, że nasz adres email zostanie zapisany do określonej bazy i będziemy otrzymywać maile z ofertami i promocjami.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to posunięcie bardzo korzystne. Załóżmy bowiem, że wysyłamy mailing dotyczący promocji do 20 tysięcy osób. Jeśli założymy konwersję na poziomie 2%, to w łatwy sposób można wyliczyć, że zyskamy 400 osób potencjalnie zainteresowanych naszym produktem lub usługami.

Taka forma marketingu pozwala więc na zdobywanie nowych klientów, ale również na odpowiednie utrzymywanie relacji, z tymi, których już pozyskaliśmy. Z psychologicznego punktu widzenia, zwiększamy więc szanse na to, że znów coś u nas kupią czy polecą nasze produkty lub usługi kolejnym osobom.

Kluczowe znaczenie ma efektywne przeprowadzenie email marketingu. Daje on wówczas możliwość budowania lojalności, a także uzyskania wzrostu sprzedaży. Skuteczność będzie uzależniona od wielu czynników, z całą pewnością musimy wyróżnić się na tle konkurencji i przykuć uwagę odbiorców. Na pewno nie pomaga w tym, ilość reklam, jakimi jesteśmy bombardowani na każdym kroku, bo zwyczajnie na nie obojętniejemy. Co więc można zrobić?

Pamiętaj również, że profesjonalna wiadomość mailingowa powinna zawierać informację, że klient w dowolnym momencie może zrezygnować z subskrypcji i zostać usunięty z bazy mailingowej.

Skuteczny email marketing – czyli jaki? Na co zwrócić uwagę?

Możesz zlecić wysłanie swojego maila reklamowego do określonej bazy klientów. Wiele firm dysponuje gotowymi bazami, które udostępnia, lub przeprowadza kampanię. Jednak w takim wypadku mogą to być zupełnie przypadkowe osoby, które o Twojej firmie nigdy nie słyszały, które takich usług nie szukają lub nie potrzebują, a jeśli prowadzisz biznes lokalnie, to dodatkowo istotne będzie gdzie mieszkają.

Jak widać organizacja marketingu poprzez maile wcale nie musi być prosta. Kluczowe będzie zweryfikowanie kilku elementów i zwrócenie uwagi, na to, co może zwiększyć skuteczność naszych działań reklamowych. Co to będzie?

1. Własna baza adresów e-mail – najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne zbieranie adresów e-mail. Dokonuje się tego poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej specjalnego formularza. Wówczas klienci oraz potencjalni klienci sami wpisują się do bazy. Późniejsze wiadomości, jakie do nich wysyłamy, będą przypominać o firmie i ofercie. Będzie to więc dużo bardziej skuteczne.

2. Personalizacja – jeśli tylko to możliwe, warto rozsyłać wiadomości kierowane do konkretnych odbiorców, niech będą personalizowane, dopasowane do potrzeb danej osoby, może np. na podstawie historii wyszukiwania, czy koszyka w naszym sklepie.

3. Odpowiednia grafika – kolory, ich odpowiednie kompozycje mają możliwość aktywizowania, pobudzania do działania. Z pewnością więc nasze wiadomości powinny być odpowiednio zaprojektowane pod względem graficzny. Nie zapominajmy jednak, że jest to oferta, w związku z czym kluczowa pozostaje przejrzystość i jasność przekazu.

4. Responsywność – o tym elemencie nie wolno nam już absolutnie zapominać. Można powiedzieć, że z dnia na dzień rośnie ilość osób, które z sieci korzystają za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a to oznacza, że klasyczna wiadomość, tak jak i strona internetowa, nie dopasowane do ich układu i rozdzielczości, mogą być bardzo nieczytelne i utrudniać pozyskanie niezbędnych informacji.

5. Częstotliwość wiadomości – jeśli będą one pojawiać się zbyt często klient uzna nas za nachalnych i pojawia się duże prawdopodobieństwo, że zrezygnuje z mailingu. Nie mogą one być też zbyt rzadkie, bo zwyczajnie nie będzie o nas pamiętał. Zaleca się aby wysyłać mailing nie częściej niż co 14 dni – to optymalny odstęp.

6. Treść – najważniejsza jest jednak treść wiadomości, jaką wysyłamy do klientów. Odpowiada ona za poziom konwersji, w związku z czym powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę na to, co znajdzie się w wysyłanych wiadomościach. Tu oczywiście znacznie ma również długość.

7. Tytuł – tytuł wiadomości widać od razu, zanim się ją otworzy, więc mimo, ze jest to element treści, to właśnie na niego warto zwrócić szczególną uwagę. Zasady co do, tego jakie powinny być tytuły w mailingu co jakiś czas ulegają zmianie. Jeszcze nie tak dawno stawiało się na wzbudzenie zainteresowania, kontrowersje, czy storytelling – tytuł miał być taki, żeby klient z ciekawości musiał w niego kliknąć. Obecnie zdecydowanie lepiej sprawdzają się tytułu proste i transparentne – klient wie, czego od niego chcemy i sam podejmuje decyzję, dzięki naszej uczciwości wobec niego.

Jakie rodzaje maili możemy wykorzystać w komunikacji z klientem?

Maile są bardzo uniwersalną formą kontaktowania się z klientem, skuteczną, a jednocześnie uznawaną za niezbyt nachalną. Dlatego można wykorzystywać je w biznesie wielotorowo. Poniżej prezentujemy kilka możliwości, które pomogą w utrzymaniu klientów, jak i ich pozyskiwaniu.

  1. Powitanie – co ciekawe klienci, gdy zapisują się do newslettera, oczekują, że otrzymają maila, który przywita ich w gronie subskrybentów. Jego brak może więc zostać nawet źle odebrany. Wiadomość na powitanie pomaga nawiązać wieź z klientem, daje możliwość zaprezentowania oferty, czy przesłania wskazówek technicznych związanych z korzystaniem z serwisu. Często stosuje się również kody rabatowe, które klienci otrzymują już w wiadomościach powitalnych – dzięki temu pojawia się u nich zadowolenie i chęć dokonania zakupów.
  2. Odpowiedź na działania klienta – tutaj pojawiają się zarówno wiadomości, które będą wysyłane automatycznie, np. jak klient postanowi zmienić hasło na serwisie, czy jak wyśle zapytanie przez formularz kontaktowy. Jednak również po złożeniu zamówienia czy opłaceniu powinny pojawiać się wiadomości podsumowujące i zawierające niezbędne instrukcje i informacje.
  3. Tzw. „opuszczony koszyk” – często zdarza się, że klienci pozostawiają produkty w koszyku na stronie, po czym wychodzą ze sklepu. Koszyk zwykle pozostaje zapisany przez jakiś czas. Możemy więc przesłać klientowi mail z przypomnieniem o tym, co znalazło się w jego koszyku. Dodatkową zachętą, do powrotu do zakupów może być np. informacja o kończącej się promocji na dany produkt. Takie wiadomości wyróżniają się bardzo wysoką konwersją.
  4. Wiadomości polecające – w takich wiadomościach może znaleźć się informacja o produktach, które w ostatnim czasie, w szczególny sposób zainteresowały Twoich klientów, czy zostały przez wiele osób zakupione. Na podstawie historii zakupów klienta można również sugerować mu kolejne produkty pasujące do tego, co już nabył.
  5. Wiadomości okazjonalne – w ciągu roku mamy wiele świątecznych dni i ciekawych okazji, które można wykorzystać do promowania swojej oferty. Musisz zastanowić się, w jakie będzie to uzasadnione dla Twojej. Może dzień kobiet, dzień chłopaka, dzień dziecka, dzień matki, czy święta Bożego Narodzenia, a może Walentynki? Okazji jest wiele, a warto również pamiętać o kalendarzu świąt nietypowych – może takie specjalne oferty zainteresują Twoją grupę docelową.
  6. Promocyjne newslettery – W tych wiadomościach zawieramy informacje o konkretnych promocjach, które w naszej firmie są odpowiednio ograniczone czasowo. Dzięki temu klienci są pobudzani do szybkiego działania – prezentowana oferta ma się im wydać bardzo atrakcyjna i wyjątkowa.
  7. Wiadomości nagradzające – Takie wiadomości wysyła się do stałych lojalnych klientów. Granicą w ich otrzymaniu może być wydanie określonej sumy w sklepie. Powinno się w nich znaleźć podziękowanie, ale warto również zaprezentować oferty specjalne, czy przekazać kupony rabatowe.

Pozyskiwanie bazy adresów do mailingu

Zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem jest samodzielnie zbieranie bazy mailingowej. Warto jednak zaznaczyć, że może to zająć sporo czasu. Na naszej stronie internetowej może znaleźć się formularz zapisu do newslettera. Możemy również przy składaniu zamówienia przez klienta zamieścić okienko ze zgodą do dodanie do bazy mailingowej i otrzymywanie wiadomości.

Drugą opcją jest zakup bazy mailingowej od zewnętrznej firmy. Tutaj jednak trzeba się już liczyć z pewnym kosztem. Po pierwsze osoby, których adresy się tam znajdują, wyraziły na to zgodę. Jeśli baza dodatkowo jest odpowiednio stargetowana, to jej zakup może być jeszcze droższy.

Bardzo istotne jest, aby baza, z jakiej będziemy korzystać zawierała adresy, które pozyskano zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z 1999 roku. W związku z tym każdy dodany do niej adres mailowy powinien znaleźć się tam za zgodą i przy pełnej świadomości jego właściciela.

W tym kontekście pojawia się również pojęcie spamu. Kiedy mamy do czynienia ze spamem a kiedy ze skuteczną reklamą firmy? Prawo europejskie uznaje za spam wiadomości, które nie zostały przez użytkownika zamówione, a mają charakter reklamowy lub są niezamawianą ofertą handlową. W związku z tym kluczowa jest tu zgoda klienta na otrzymywanie wiadomości.

Narzędzia do e-mail marketingu

Do najpopularniejszych polskich zaliczamy:

GetResponse.pl

Można ją określić jako uniwersalną platformę do mailingu, czyli wszystko w jednym. Oferta adresowana jest zarówno do małych, średnich, jak i dużych firm. Można tu skorzystać z licznych narzędzi marketingowych. Poza samym e-mail marketingiem, można tu skorzystać z takich funkcji, jak automatyzacja marketingu, webinary, strony docelowe, formularze, CRM oraz ankiety. Koszt to 50 zł miesięcznie za 1000 odbiorców.

Freshmail.pl

Jest popularnym narzędziem, które umożliwia wysyłanie mailingów, newsletterów, oraz prowadzenie kampanii SMS dla własnej bazy klientów. Szeroka funkcjonalność systemu, dostępność różnorodnych funkcji sprawiają, że proces tworzenia własnej grupy odbiorców oraz wysyłki wiadomości, można całkowicie zoptymalizować. Koszt to 50 zł miesięcznie za 1000 odbiorców.

Sare.pl

Jest to autorskie narzędzie i stale rozbudowywane do potrzeb klientów. Posiada pełną funkcjonalność jeśli chodzi o kampanie email marketingowe oraz sms-owe. Mamy tu również możliwość tworzenia formularzy subskrypcji oraz zarządzania ankietami. Ceny rozpoczynają się od 50 zł za 1000 odbiorców.

Redlink.pl

Daje możliwość pełnej automatyzacji wysyłania wiadomości e-mail, SMS i Push. System chwalony jest za niezawodność działania, przyjazny dla użytkownika interfejs oraz korzystną ofertę biznesową. Szczegółowe raporty umożliwiają korygowanie i optymalizowanie ustawień, co gwarantuje lepsze efekty. Z podstawowych funkcji do 2500 kontaktów możemy korzystać bezpłatnie. Pakiety odpłatne zapewniają dostępność dodatkowych funkcji a ich ceny rozpoczynają się od 129 zł za miesiąc.

Do najpopularniejszych zagranicznych zaliczamy:

Sendinblue.com

Ta zagraniczna platforma doskonale sprawdzi się na początek, lub dla firm, które mają trudności finansowe. Mamy tu bowiem dostępną bezpłatną wersję, w której możemy budować swoje kontakty bez ograniczeń oraz wysyłać do 300 maili dziennie. Dostępne są również płatne wersje, koszt rozpoczyna się od 25$ na miesiąc. Korzystając z takiej opcji możemy wysyłać więcej maili i zastosować dodatkowe opcje, jak testy A/B, czy korzystać z zaawansowanych statystyk.

Mailerlite.com

umożliwia gromadzenie odbiorców, jak również tworzenie profesjonalnych maili. Pojawia się tu zarządzanie formularzami, korzystanie ze stron docelowych, wyskakujących okienek i wielu innych. Do 1000 subskrybentów możemy korzystać z darmowego planu. Płatne pakiety, które obejmują szereg dodatkowych funkcji zaczynają się od 10$ na miesiąc. Co istotne platforma umożliwia zarejestrowanie się na 14 dniowy okres próbny zanim wykupimy dostęp w wybranym pakiecie.

Moosend.com

Umożliwia m.in. dzielenie listy odbiorców na poszczególne części, a wiadomości mogą być tworzone i wysyłane za pomocą opcji przeciągnij i puść. Proste zarządzanie formularzami i stronami docelowymi. Liczne funkcje dodatkowe pozwalają na personalizację działań marketingowych. Darmowy plan umożliwia wysyłanie nieograniczonej ilości maili do maksymalnie 1000 subskrybentów. Płatne plany rozpoczynają się od kwoty 10$ miesięcznie i odblokowują dostęp do wielu przydatnych funkcji.

Mailchimp.com

Do tworzenia maili dostępne są wyjątkowe szablony, które można dowolnie edytować i wykorzystywać w swoich kampaniach. Statystyki i śledzenie behawioralne pozwalają z kolei na lepsze segmentowanie grup odbiorców. Jest to platforma dostępna bezpłatnie dla maksymalnie 2000 subskrybentów. W tym planie dostępna jest możliwość tworzenia formularzy i stron docelowych oraz marketingowy CRM. Płatne plany rozpoczynają się od ceny 9$ miesięcznie i jednocześnie umożliwiają korzystanie z zaawansowanych funkcji.

Activecampaign.com

Jest to bardzo zaawansowana i wszechstronna platforma. Daje możliwość wysyłania transmisji i kierowania wiadomości mailowych do poszczególnych grup na naszej liście. Dzięki niej możemy w pełni zautomatyzować proces wysyłania wiadomości mailowych do subskrybentów. Zanim zdecydujemy się na płatne plany możemy zarejestrować się do darmowej wersji próbnej i wypróbować jej funkcjonalność. Koszt tego systemu to 29$ na miesiąc przy płatnościach miesięcznych, a jeśli zapłacimy z góry za cały rok to wyjdzie 25$ za miesiac.

Zgodnie z zapowiedziami specjalistów, średnio raz na rok lub dwa komunikacja za pośrednictwem maili upada. Jednak, mimo że korzystamy również z innych komunikatorów, które gwarantują często szybszy kontakt, E-maili nie przestajemy wysyłać, wciąż pojawiają się nowe skrzynki i korzysta z nich ogromna ilość osób. Wydaje się więc, że ten głoszony koniec dla tego kanału nigdy nie nastąpi, tym bardziej że nadal jest niezwykle chętnie wykorzystywany w działaniach marketingowych.

Tagi

Redakcja

Napisz komentarz

Kliknij tutaj aby napisać komentarz