Marketing

Hashtag – co to dokładnie jest, jakie ma zastosowanie i jak je poprawnie stosować?

hashtagi

Chyba już stało się dla nas jasne, że w dzisiejszym świecie, każda firma, jeśli w ogóle chce się liczyć na rynku, musi być obecna w sieci. Co istotne sama strona internetowa to już zbyt mało. Jest tu wiele ważnych elementów – wizytówka w Google, czy konta na serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, czy Instagram. Właśnie z nimi kojarzymy słowa poprzedzone charakterystycznym #.

Okazje się jednak, że pomimo iż hasztagi znamy wszyscy, wiemy, że istnieją i pojawiają się w postach na serwisach społecznościowych, to nadal wiele osób nie wie, jak je skutecznie wykorzystać, a nawet czemu dokładnie mają służyć. Przybliżmy sobie więc temat oznaczenia posta hashtagiem i dowiedzmy się, jak skutecznie wykorzystać je dla naszego biznesu.

Hashtag – co to takiego?

Hashtagi to słowa kluczowe, poprzedzane krzyżykiem, który w języku angielskim nazywa się hash. Ich zadaniem jest ukierunkowanie naszych postów w social media do konkretnej grupy docelowej. Mają one ułatwiać komunikację w sieci i sprawiać, że każdemu, będą wyświetlać się takie informacje, jakich szuka i jakie go interesują.

Pojawianie się hashtagów jest powszechne w takich mediach jak Instagram, Twitter czy TikTok. W ostatnim czasie pojawiają się również na YouTube. Za pomocą hashtagów wyraźnie podkreślamy główną myśl z tego, co publikujemy, wskazujemy na określony temat. Ponadto hashtagi są ułatwieniem dla użytkowników internetu i naszych potencjalnych klientów, dzięki wpisaniu # i określonego słowa w wyszukiwarkę, łatwo znajdą dokładnie to, czego szukają.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy niezwykle ważne będzie więc odpowiednie dobieranie hashtagów, tak aby zawierały one dokładnie takie słowa kluczowe, jakie mogą by wpisywane przez naszych potencjalnych klientów. W ten sposób łatwiej trafią oni na naszą ofertę.

Pojawienie się hashtagów miało miejsce w roku 2007, gdy wprowadzono je na Twitterze. Obecnie możemy śmiało powiedzieć, że ich popularność jest równie duża jak innego symbolu – @. Z pewnością wiemy, jak wygląda hashtag, czy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak możemy je wykorzystać?

Hashtagi – do czego służą?

Przede wszystkim hashtagi możemy stosować we wszystkich najpopularniejszych mediach społecznościowych. Znajdują się pośród nich Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, czy Gogle+. Jak już wcześniej wspomnieliśmy przez ich zastosowanie podkreślamy podstawowy temat publikacji.

Wykorzystując # hashtagi możemy skutecznie grupować i kategoryzować nasze posty i inne publikacje. Z punktu widzenia użytkownika jest to znaczące ułatwienie nawigowania na stronie. Zwiększa się również przejrzystość witryny.

Gdy hashtagi na naszej stronie są odpowiednio zastosowane, to klient wchodząc na nią, z łatwością odnajdzie interesujące go informacje. # kratka i temat w wyszukiwarce pomogą sprawnie odnaleźć dokładnie to, co jest potrzebne.

Ponadto hasztagi są sposobem na dotarcie do większej ilości odbiorców, a co za tym idzie pozwalają nam na rozwój i pozyskiwanie nowych klientów. Wynika to z tego, że pojawiają się one w wynikach wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych – w ten sposób więcej osób trafi na nasza ofertę.

Różnorodne statystyki potwierdzają, że stosowanie hashtagów podnosi popularność wiadomości dwukrotnie, a czasem bardziej.

Prawidłowe stosowanie hashtagów

Możemy znaleźć wiele zasad stosowania hashtagów, jak również podpowiedzi, jak robić to prawidłowo. Warto jednak skupić się na tych najważniejszych zasadach, aby były one poprawne, a z czasem testować, co dokładnie sprawdza się w naszej branży i daje najlepsze wyniki.

  1. Stosuj wszędzie, ale zachowaj umiar – a więc z całą pewnością warto z nich korzystać i to w najróżniejszych miejscach. Pamiętajmy jednak, że jeśli nasze posty będą przesycone hashtagami, to będą identyfikowane jako spam, w związku z czym należy zachować umiar w ich stosowaniu. Co ciekawe można wykorzystywać je do podkreślenia słowa kluczowego zarówno na początku zdania, czy tekstu, jak i w środku czy na końcu. Nie ma to znaczenia, a może znacząco podnieść ilość odbiorców. Dlatego jeśli słowo kluczowe w środku postu podkreśla jego tematykę, to pamiętajmy o wstawieniu #.
  2. Właściwe zapisywanie hashtagów – Przede wszystkim słowo kluczowe powinno znaleźć się bezpośrednio za # bez spacji. Jeśli jednak w jednym poście czy wiadomości, chcemy zawrzeć więcej hashtagów, to powinny się pomiędzy nimi znajdować spacje, co podniesie poziom ich czytelności dla wyszukiwarki. Istnieje również ważna zasada dotycząca słów kluczowych, które składają się z więcej niż jednego słowa. W ich wypadku zapisujemy je bezpośrednio po # jednak pomiędzy wyrazami nie robimy spacji, muszą być ciągiem. Wyjątkiem może być zastosowanie podkreślenia, czyli poprawnie będzie: #kosmetykinaturalne oraz #kosmetyki_naturalne.
  3. Odpowiednie słowa w hashtagach – przede wszystkim każdy zastosowany hashtag powinien być prosty i łatwy do zapamiętania. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się przejrzyste i krótkie słowa. Jednak jest również haczyk, bo zbyt powszechne frazy kluczowe mogą wyróżniać się niską skutecznością. Warto wiedzieć, że w hashtagu mogą znaleźć się liczby, jednak nie wolno w nich stosować żadnych znaków specjalnych, czyli np. @ czy $. Układanie i dobieranie odpowiednich hashtagów wiąże się z definiowaniem grupy docelowej, musimy się bowiem zastanowić, jakie słowa mogą wyszukiwać nasi potencjalni klienci i czego dokładnie mogą szukać, jakie są ich zainteresowania. Jesteś teraz na etapie tworzenia posta, który spełni oczekiwania Twoich użytkowników i klientów.
  4. Hashtag powiązany z firmą – warto dobrać dla swojej działalności np. 2 stałe hashtagi, które będą się pojawiać pod różnymi postami. Warto jednak pamiętać, aby wcześniej sprawdzić w serwisach społecznościowych, co znajduje się pod takimi słowami. Możemy zawrzeć tu nazwę firmy oraz główne związane z nią hasło.
  5. Wielkość liter – biorąc pod uwagę, że hashtag zapisuje się czasem jako ciąg wyrazów, możemy poprawić jego czytelność stosując w odpowiednich miejscach duże litery, np. #DekoracjeUrodzinowe.
  6. Kratka zawsze na początku – symbol # musi zawsze znajdować się przed słowem kluczowym w hashtagu.
  7. Język – co ciekawe większe zasięgi gwarantuje wstawianie hashtagów w języku angielskim. Jeśli jednak decydujemy się na rodzimy, warto unikać polskich znaków.

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o hashtagach?

Przede wszystkim można powiedzieć, że hashtagi są rodzajem linku, gdyż istnieje możliwość kliknięcia w nie. W ten sposób przenosimy się do wszystkich treści związanych, z zagadnieniem, jakie wybierzemy.

Stanowią one rodzaj oznaczenia treści, jej ukierunkowania do odpowiedniej kategorii, można je również z powodzeniem wykorzystywać w kampaniach reklamowych.

Hashtagi są doskonale znane użytkownikom Instagrama, gdzie stanowią one ważny element budowania swojego profilu.

Hashtagi na różnych serwisach społecznościowych

Jeśli chcemy tworzyć wpisy z hashtagami, to niezbędne jest uwzględnienie zasad ich umieszczania, oraz roli jaką pełnią na poszczególnych serwisach. Można dostrzec wyraźne różnice w ich wykorzystaniu. Przykładowo na Instagramie są one bardzo ważnym elementem każdej publikacji, a w jednym wpisie może się ich znaleźć nawet 30. Na Twitterze z kolei rekomenduje się zastosowanie jedynie dwóch słów kluczowych, w takiej formie.

Twitter – wykorzystanie hashtagów

To właśnie na tym serwisie pojawiły się one po raz pierwszy w 2007 roku. Dla tego serwisu charakterystyczne jest, że post nie może przekraczać ściśle określonej długości, czyli 280 znaków. W związku z tym stosowanie hashtagów wydaje się niezbędne. Przede wszystkim pozwalają one na lepsze pogrupowanie postów i dotarcie do odpowiednich osób.

Co istotne możemy umieścić hashtag w treści tweeta, jak również na jego końcu. Z całą pewnością powinniśmy jednak ograniczać stosowanie hashtagów, gdyż Twitter zaleca, aby w jednym poście były maksymalnie dwa. Tu liczy się zwięzłość i odpowiednie porządkowanie tematyczne.

Bardzo istotne jest, aby hashtagi, jakie dobierzemy miały związek z treścią wpisu – w ten sposób dotrą do nas zainteresowani użytkownicy. Wyszukiwarka pomoże nam znaleźć inne posty, jakie pojawiają się pod wybranym przez nas hashtagiem.

Instagram – wykorzystanie hashtagów

Na tym serwisie hashtagi mają ogromne znaczenie dla budowania profilu. Dopasowanie ich we właściwy sposób pozwala docierać do odpowiednich osób, jest to również kluczowy czynnik kreowania zasięgu dla publikowanych treści. Nadal wiele osób zdaje się jednak pomijać ten fakt, gdyż nawet 1/3 wszystkich wpisów na instagramie nie zawiera nawet jednego hashtagu.

Istnieje tu wewnętrzna wyszukiwarka, z pomocą której wiele osób poszukuje interesujących treści. Przy odpowiednich hashtagach, możemy pokazać się ściśle określonej grupie odbiorców. Ciekawą funkcją jest również możliwość śledzenia wybranych hashtagów. W ten sposób będziesz wiedzieć, jakie treści się pod nim pojawiają, możesz również obserwować działania konkurencji.

Słowa kluczowe z kratką mają tworzyć zaangażowanie wokół treści, jakie publikujemy. Według danych serwisu 91% tych najpopularniejszych postów, posiada około 7 hashtagów. W związku z tym, mimo że może ich być dużo, warto zachować umiar.

Pamiętajmy również o możliwości wyszukania najpopularniejszych hashtagów z naszej branży czy dziedziny. W ten sposób skutecznie zwiększymy zasięg postów, jakie będziemy publikować. Ponadto powinny one być odpowiednio dopasowane do treści, jaką wstawiamy.

Właśnie na tym serwisie możemy skutecznie określić nasze firmowe hashtagi. Wyszukiwarka wewnętrzna pomoże nam sprawdzić, czy nie są one już zajęte. To istotne, gdyż będzie stanowiło element budowania marki w mediach społecznościowych.

Zdaniem specjalistów znaczenie ma również zróżnicowane dobieranie hashtagów. Często w ich wyborze kierujemy się jedynie popularnością. Jednak zamieszczenie 30 najlepiej rokujących, wcale nie musi przysporzyć nam wysokich zasięgów. Dlatego warto łączyć ze sobą te popularne z niszowymi.

Facebook – jak możesz wykorzystać hashtagi?

Na Facebooku hashtagi można stosować od 2013 roku. Jednak nie są one tu tak skuteczne i ważne, jak na innych kanałach social media. Specjaliści wskazują, że obniżają one zasięgi postów, jeśli zastosuje się w nich przynajmniej jeden #.

Można powiedzieć, że bardzo szybko okazało się, że właśnie na FB hashtagi nie są w żaden sposób pomocne, a wręcz ich działanie można określić jako szkodliwe. Statystyki jasno wskazują, że jeśli w treści posta znajdzie się przynajmniej jeden hasztag, to będzie on osiągał zdecydowanie niższy procent interakcji ze strony użytkowników – polubień, udostępnień czy komentarzy.

Na Facebooku możemy za pomocą znajdującej się w serwisie wewnętrznej wyszukiwarki odnajdywać posty, w których znajdują się interesujące nas hashtagi. Wystarczy je wpisać i kliknąć wyszukaj.

Okazuje się więc, że w przypadku tego kanału social media, hashtagi będą miały ograniczone zastosowanie. Poleca się je wykorzystywać w kampaniach marketingowych, które prowadzone są przez różne media i wszędzie wykorzystują jeden, ten sam, unikalny hashtag.

YouTube i wykorzystanie hashtagów

W porównaniu do innych serwisów, tutaj można uznać je za dość nowy temat. Na popularnym portalu YouTube pojawiły się one bowiem dopiero w 2016 roku. Występują zarówno w tytułach, jak i opisach filmów. Ich rolą jest odpowiednie oznaczanie kategorii danego filmu.

Umożliwiają one łatwe wyszukiwanie filmów, które zawierają zbliżoną tematykę. Tutaj, tak jak na wszystkich innych serwisach stanowią one również link klikalny. Gdy klikniemy w konkretny hashtag to zobaczymy treści, które są z nim związane.

Warto zwrócić uwagę na ilość hashtagów. YouTube dopuszcza ich 15, jeśli natomiast ta liczba zostanie przekroczona, to serwis wszystkie zignoruje i żadne nie pojawią się przy publikowanym materiale. Jeśli wybrane słowo kluczowe składa się z dwóch wyrazów, to piszemy je razem – tylko tak będzie to poprawne.

Bardzo duże znaczenie ma również dopasowywanie hashtagów do treści publikowanych filmów, co przyczyni się do ich odpowiedniej kategoryzacji w serwisie.

Popularne hashtagi

Jeśli chcemy korzystać z takiej opcji w promocji, kampanii marketingowej, czy jakiejkolwiek innej formie, z pewnością warto jak najlepiej poznać ich zastosowanie. Istnieje grupa wyjątkowo popularnych hashtagów. Dowiedz się, jakie to i co dokładnie oznaczają?

#foodpornDanie, potrawa, która wyglądem i smakiem wręcz zachwyciła.
#photoofthedayZdjęcie, które tego dnia może stać się hitem w internecie.
#nofilterWykorzystuje się przy zdjęciach, gdy autor chce podkreślić, że nie wykorzystał żadnych filtrów.
#instagoodStosuje się do zdjęć, które mają wywołać podziw u oglądających.
#f4f / #followmeF4f to follow for follow, czyli wymiana obserwowania profilu. Z kolei followme oznacza, że szukamy nowych obserwujących.

Jak możesz wykorzystać hashtagi w biznesie?

Jeśli chodzi o wykorzystanie hashtagów w biznesie, to największe znaczenie ma Instagram. Oczywiście jest to medium, które pozwala na dzielenie się zdjęciami, jednak również doskonale sprawdza się w marketingu.

Dla przedsiębiorców jest to sposób na:

  • wpływanie na decyzje zakupowe,
  • zwiększanie zasięgu w mediach społecznościowych,
  • pozyskiwanie nowych klientów.

Kluczowe jest jednak wykorzystywanie najpopularniejszych hashtagów. Jednak, szczególnie dla osób początkujących znalezienie tych najlepszych, może być dość kłopotliwe. W tym celu można skorzystać ze specjalnych narzędzi, które pomogą nam je skutecznie wyszukać.

Narzędzia do monitoringu i analizy hashtagów

Zacznijmy od tego, co możemy zyskać, dzięki skutecznemu monitoringowi wykorzystywanych i najpopularniejszych hashtagów:

  • znajdziemy najpopularniejsze obecnie hashtagi w naszej branży i na instagramie i zyskamy możliwość zwiększenia zasięgów,
  • będziemy mieć możliwość zmierzenia zasięgu naszego hashtagu w mediach społecznościowych oraz wzmianek o nim,
  • uzyskamy informacje odnośnie tego, kto i gdzie udostępnia nasze treści,
  • odnajdziemy źródła najbardziej aktywne i wpływowe, w których pojawiły się wzmianki o naszym hashtagu,
  • będziemy mogli zmierzyć skuteczność hashtagu w kampanii marketingowej.

Jeśli chodzi o same narzędzia do wyszukiwania i monitorowania hashtagów, to jest ich obecnie w sieci wiele. Wymienione przez nas sprawdzają się w tej roli najlepiej, a dodatkowo zwykle są bezpłatne. Na uwagę zasługują:

1. Brand24

W tym wypadku mamy do czynienia z narzędziem do monitorowania Internetu. Doskonale sprawdza się również do analizowania hashtagów. Pozwoli na odnalezienie najpopularniejszych hashtagów oraz sprawdzenie ich skuteczności.

Ponadto pojawia się tu możliwość oceny zasięgu poszczególnych hashtagów oraz obserwowania wpisów publicznych, jakie będą się pojawiać z naszym firmowym hashtagiem. Do dyspozycji mamy tu listę 100 najpopularniejszych #, które możemy z powodzeniem wykorzystać, aby zwiększać własne zasięgi. Ich lista będzie automatycznie generowana, w dopasowaniu do naszej działalności.

Dostępne jest tu darmowe konto testowe na pierwsze 14 dni. Można je więc założyć i sprawdzić, czy nam odpowiada taka funkcjonalność.

2. RiteTag

Sprawdzi się do monitorowania i wyszukiwania hashtagów. Znajdziemy tu informacje o ilości wpisów z konkretnym hashtagiem w ujęciu godzinowym, lub też ile jest ich średnio w ciągu jednego dnia. Wersja premium programu pozwala dotrzeć do profili, na których najczęściej pojawiają się wpisy z konkretnym hashtagiem.

RiteTag to narzędzie, które poinformuje nas również, czy dany hashtag jest popularny, czy raczej został zbanowany. Ponadto dostępne jest tu wygodne rozszerzenie do przeglądarki, dzięki czemu będziemy dobierać odpowiednie # właśnie z poziomu przeglądarki.

Narzędzie dostępne jest w próbnym okresie testowym przez 7 dniu. Następnie albo rezygnujemy, albo decydujemy się na płatną wersję.

3. Keyhole

Służy do analizy social media. Uzyskujemy tu takie dane jak zasięg w social media, liczba użytkowników i wpisów, którzy publikowali z konkretnych hashtagiem. Poznamy również poziom zaangażowania danego #.

Pojawia się tu również opcja zaawansowanej analizy i podpowiedzi dotyczących lepszej optymalizacji. Dzięki niemu dowiemy się m.in. w jaki sposób zmieniała się popularność określonego hashtagu w czasie. Korzystając z Keyhole mamy do dyspozycji również wiele dodatkowych funkcji.

Okres testowy trwa tu 7 dni i jest darmowy. Później pozostaje nam płatna wersja. Jednak duża funkcjonalność bardzo zachęca do skorzystania.

4. Hashtagify

Pomoże nam w uzyskaniu listy hashtagów podobnych do tego, który był dla nas bazowym. Występuje tu również opcja sugestii, która na podstawie analizy aktywności, dopiera najlepsze hashtagi.

Korzystając z darmowego konta możemy sprawdzić popularność poszczególnych hashtagów. Istnieje tu również opcja geolokalizacji. Pozwala to określić w jakim kraju dany hashtag jest najpopularniejszy i czy łączy się to z naszą grupą docelową. Dysponować będziemy również chmurą tagów, która pomoże nam w dopasowaniu dodatkowych słów kluczowych.

W tym narzędziu opisane funkcje są darmowe. Możemy również zdecydować się na płatną wersję, która w porównaniu z innymi systemami jest bardzo tania, a przy tym oferuje ogromną ilość dodatkowych funkcji.

5. Twubs

Dzięki temu narzędziu będziemy śledzić popularne hashtagi na Twitterze. Możemy m.in. zobaczyć ostatnie tweety z konkretnych hashtagiem. Jego wykorzystanie przydaje się przy kampaniach, wydarzeniach i w innych sytuacjach, w których korzysta się z unikalnego hashtagu.

Jest to darmowe narzędzie do śledzenia najpopularniejszych hashtagów.

Sposoby wykorzystania hashtagów

Jako przedsiębiorcy powinniśmy zwrócić uwagę na to, jakie możliwości dla naszej marki niesie za sobą stosowanie hashtagów.

Pozwalają one budować świadomość marki.

Dają możliwość odkrywania nowych trendów.

Są sposobem mierzenia skuteczności kampanii marketingowych.

Hashtagi są obecnie bardzo popularne. Regularnie korzysta z nich nawet 60% internautów. Nawet jeśli nie wszyscy prawidłowo, to cały czas się ich uczymy i zyskujemy na ich użyteczności. Znajdź sposób na lepszy marketing dla swojej firmy, dzięki wykorzystaniu hashtagów. I koniecznie pamiętaj – sprawdzają się one już nie tylko w social media i nie tylko w internecie.

Redakcja

Napisz komentarz

Kliknij tutaj aby napisać komentarz