Kontrola podatkowa jest czymś, co przeraża podatników. Przedsiębiorca, nawet jeśli rzetelnie dopełnia wszystkich swoich obowiązków może spodziewać się wyrywkowej kontroli. Czasem jednak organ podatkowy chce wyjaśnić poprzez w ten sposób wykazane nieprawidłowości, wynikające najczęściej z uchybień po stronie przedsiębiorcy, które mogą dotyczyć błędów księgowych, jak i sytuacji losowych.
Co jako przedsiębiorca musisz wiedzieć o kontrolach podatkowych, jak można się do nich przygotować? Jakie są prawa w obowiązki podatnika w czasie jej przeprowadzania? Sprawdź najważniejsze informacje.
Spis treści
Jak wygląda kontrola skarbowa – postępowanie podatkowe prowadzone przez urząd skarbowy
Możliwość przeprowadzenia kontroli skarbowej wynika z ustawy Prawo Przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 roku. Zgodnie z jej zapisami, aby mogła się ona odbyć, organ podatkowy ma obowiązek poinformowania o niej osoby, która prowadzi działalność gospodarczą. Takie zawiadomienie zostanie doręczone od 7 do 30 dni przed planowaną datą kontrolowania.
Warto wiedzieć, że przedsiębiorca ma prawo wypełnienia i złożenia specjalnego wniosku, który pozwoli na przyspieszenie kontroli. Jednak w praktyce bardzo rzadko jest to wykorzystane, bo nawet jeśli wszystko w dokumentach się zgadza, to jednak obawiamy się takiego postępowania kontrolnego i chcemy się do niego jak najlepiej przygotować. Z pewnością jest to wydarzenie nie łatwe, które wyróżnia się tym, że przedsiębiorca ma sporo stresu.
Co powinno zawierać zawiadomienie o wszczęciu kontroli?
W takim zawiadomieniu, które zostanie dostarczone do przedsiębiorcy, powinno znaleźć się kilka kluczowych elementów. Zaliczamy do nich:
- oznaczenie organu, czyli urząd kontroli skarbowej,
- miejsce i data wystawienia zawiadomienia,
- oznaczenie przedsiębiorcy,
- zakres planowanej kontroli,
- imię, nazwisko, podpis osoby, która udziela upoważnienia, z uwzględnieniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.
Zdarzają się sytuacje, w których możliwe jest przeprowadzenie kontroli bez wcześniejszego zawiadomienia przedsiębiorcy, jednak ma to miejsce w szczególnych i odpowiednio umotywowanych przypadkach, do których zaliczamy:
- Brak adresu zamieszkania lub adresu firmy przedsiębiorcy, a także jeśli dostarczane pod wskazany adres zawiadomienia były nieskuteczne lub utrudnione,
- kontrola może być działaniem, które przyczyni się do zapobieżenia przestępstwu lub wykroczeniu,
- istnieje uzasadnione podejrzenie zagrożenia zdrowia lub życia,
- przeprowadzenie kontroli odbędzie się na podstawie odrębnych przepisów,
- przeprowadzenie kontroli odbędzie się na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej lub przepisów prawa Unii Europejskiej.
W jakim miejscu nastąpi kontrola skarbowa?
Przeprowadzenie kontroli skarbowej będzie miało miejsce w siedzibie firmy. Przedsiębiorca powinien udostępnić organom podatkowym miejsce do pracy, może to być wydzielenie odpowiedniej przestrzeni w firmie, tam gdzie dokumenty będą w pełni bezpieczne.
Istnieją sytuacje, że charakter prowadzonej działalności sprawia, że do kontroli nie może dojść w siedzibie firmy. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych bardzo często cała dokumentacja przechowywana jest w siedzibie biura rachunkowego, które zajmuje się prowadzeniem spraw podatkowych firmy. Wówczas częstą praktyka jest wydawanie urzędnikom odpowiedniej dokumentacji, a jej kontrolowanie odbywa się w budynku urzędu. Jednak często odbywa się ona właśnie we wskazanym biurze rachunkowym.
Książka kontroli podatkowych
Obowiązkiem podatnika jest prowadzenie i przechowywanie książki kontroli. Wynika to z art. 57 ustawy Prawo Przedsiębiorców. Znajdują się w niej protokoły z poprzednio prowadzonych inspekcji. Urzędnicy dowiedzą się z niej, jakie i ile kontroli przeprowadzono wcześniej, co sprawdzono i jakie pojawiły się wnioski. Taka książka może znajdować się w siedzibie firmy, we wskazanym biurze księgowym, może być również prowadzona elektronicznie.
Jakie są prawa przedsiębiorcy podczas kontroli skarbowej?
W czasie, gdy będzie odbywać się kontrola, przedsiębiorca ma prawo do brania czynnego udziału w działaniach organu podatkowego. W zakresie jego możliwości leży gromadzenie materiałów dowodowych i ich przedstawianie w celu wyjaśniania ewentualnie pojawiających się nieprawidłowości.
Po zakończeniu pracy urzędnicy przekażą przedsiębiorcy raport z kontroli skarbowej, ma on również możliwość złożenia do niego zastrzeżeń i stosownych wyjaśnień. Dozwolone jest również wniesienie sprzeciwu co do sposobu przeprowadzenia kontroli podatkowej.
Podatnik ma również następujące prawa:
- prawo do wyznaczenia pełnomocnika,
- prawo wglądu do akt,
- prawo do aktywnego uczestniczenia w czynnościach kontrolnych,
- prawo do rezygnacji z uczestnictwa w czynnościach kontrolnych w dowolnym momencie,
- prawo do żądania w formie pisemnej składanych przez urząd zapytań,
- prawo do sprzeciwu,
- prawo do korekty deklaracji,
- prawo do zgłoszenia zastrzeżeń co do wyniku kontroli,
- prawo do udostępniania dokumentów jedynie w zakresie objętym kontrolą,
- prawo do odszkodowania za szkody powstałe na skutek kontroli.
Po stronie kontrolowanego są również obowiązki, do których zaliczamy:
- prowadzenie książki kontroli,
- nieutrudnianie przeprowadzenia kontroli,
- wyznaczenie osoby na zastępstwo, jeśli właściciel będzie nieobecny,
- dostarczanie dokumentów związanych z przedmiotem kontroli na żądanie kontrolującego,
- na żądanie kontrolującego przedstawienie tłumaczenia na język polski sporządzonej w obcym języku dokumentacji, która dotyczy spraw, będących przedmiotem kontroli,
- umożliwienie filmowania, fotografowania czy wykonywania nagrań dźwiękowych.
Rodzaje kontroli skarbowej
Jest to rodzaj kontroli państwowej i finansowej. Składa się ona z postępowania przygotowawczego, opracowania operacyjnego oraz postępowania podatkowego. Jeśli chcemy sprawdzić rodzaje takich kontroli, to z pewnością możemy wyróżnić również:
- Kontrolę celno-skarbową – przeprowadzana przez naczelników urzędów celno-skarbowych, na podstawie przepisów o KAS. W tym rodzaju kontroli nie mają znaczenia przepisy z ustawy Prawo Przedsiębiorców. Nie ma tu jednak limitu prowadzonych kontroli, a także czas ich trwania jest nieograniczony.
- Kontrolę krzyżową – w taki sposób dość powszechnie określa się kontrole przeprowadzane przez urząd skarbowy. Czasem sprawdzeniu podlega jedynie część firmowych dokumentów, a jeśli prowadzi do wykrycia nieprawidłowości, to może skutkować zrealizowaniem gruntownej kontroli całej dokumentacji danej firmy.
Tego unikaj w czasie kontroli podatkowej
Główną zasadą jest to, aby nie spoufalać się z urzędnikiem, który dokonuje czynności sprawdzających. Jego zadaniem jest wykonanie obowiązków, wedle ściśle określonych procedur. W związku z tym działania, które będą sprawiać wrażenie chęci wejścia w relacje towarzyskie, mogą w tym przypadku być źle widziane.
Unikaj również chwalenia się własną zaradnością w kwestii optymalizacji podatkowej, bo może to spowodować u urzędników chęć przeprowadzenia dalszych i zdecydowanie bardziej wnikliwych kontroli. Najważniejsze jest jednak, aby takich czynności sprawdzających nie unikać i koniecznie odpowiadać na pisma, jakie otrzymamy pocztą.
Zakres kontroli skarbowej
Art. 283 § 5 Ordynacji podatkowej wskazuje, że zakres kontroli podatkowej nie może być szerszy niż ten, który wskazano w upoważnieniu do jej przeprowadzenia. Jeśli wiec otrzymamy zawiadomienie o kontroli, to powinniśmy przygotować wymagane dokumenty. Urzędnik nie może żądać dokumentacji za inny okres niż wskazany w upoważnieniu. Ewentualne działania związane z innym okresem muszą zostać poprzedzone pisemnie. Dopiero, gdy dostaniemy pismo będziemy musieli przekazać dokumenty.
Jakie prawa i obowiązki mają dokonujący kontroli?
Podczas czynności sprawdzających kontrolerzy podatkowi i celno-skarbowi mają prawo m.in. do:
- wstępu na grunt, do budynków, lokali mieszkalnych, a także innych pomieszczeń należących do kontrolowanego,
- wstępu do lokali mieszkalnych jeśli to właśnie w nich prowadzona jest działalność gospodarcza,
- zbierania niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
- żądania udostępnienia ksiąg, akt i wszelkich dokumentów związanych z przedmiotem prowadzonej kontroli; mogą również sporządzać z nich odpisy, kopie, wyciągi, notatki, wydruki, a także w sposób udokumentowany pobierać dane w formie elektronicznej,
- zabezpieczania zebranych dowodów,
- żądania przeprowadzenia spisu z natury,
- legitymowania osób w celu ustalenia/potwierdzenia ich tożsamości, jeśli jest to niezbędne w związku z prowadzoną kontrolą,
- mogą także przesłuchiwać kontrolowanego oraz świadków i inne wymienione osoby,
- mogą zbierać i wykorzystywać informacje, również dane osobowe osób prowadzących działalność gospodarczą, dotyczące wszelkich zdarzeń, które wpływają bezpośrednio na powstanie zobowiązania podatkowego lub jego wysokość (lub należności celnych),
- mogą także występować do powyższych podmiotów o udostępnianie dokumentów, które zawierają informacje, również dane osobowe – również bez zgody i wiedzy osób, do których one należą.
Kontrolujący mają również pewne obowiązki, do których zaliczamy:
- w każdym przypadku, gdy kontrola ulegnie przedłużeniu, podatnik musi być przez kontrolujących powiadomiony o tym na piśmie – konieczne jest wskazania przyczyn, jak i nowego terminu zakończenie kontroli,
- konieczne jest również poinformowanie kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach,
- żądanie dokumentów jedynie zgodnych z informacją podaną w zawiadomieniu.
Znaczenie kontroli skarbowej
Początkowo były to jedynie kontrole podatkowe, które sprawdzały i porównywały dokumenty. Z czasem jednak ustawodawca nadał organom kontrolnym większe kompetencje. Pojawiły się m.in. uprawnienia procesowe, oraz poza procesowe metody i środki gromadzenia informacji – wywiad skarbowy, a także nowe techniki operacyjne. W konsekwencji zmiany legislacyjne sprawiły, że kontrola skarbowa sprawuje obecnie funkcję kontrolną, ale również orzeczniczą, dochodzeniową i śledczą.
Cele kontroli skarbowej
Wyróżniamy dwa podstawowe cele kontroli skarbowej:
- Badanie zgodności z prawem, gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych.
- Przeciwdziałanie i zwalczanie naruszania prawa w zakresie obrotu towarowego za granicą i towarami przywożonymi z zagranicy, a także zapobieganie i ujawnianie przestępstw osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi właściwemu, do spraw finansów publicznych.