O krajowym Planie Odbudowy i pieniądzach, jakie w związku z nim mają spłynąć do nas z Unii Europejskiej mówi się bardzo wiele. Szczególnie, że aby je uzyskać Polska musi spełnić szereg warunków. Obecnie sporo emocji budzi kolejna kwestia związana z koniecznością wprowadzenia dwóch nowych podatków od samochodów.
Jeśli przyjrzymy się tzw. pakietowi kamieni milowych, to zauważymy, że znajduje się w nim konieczność wprowadzenia podatku dla osób rejestrujących samochody z silnikiem benzynowym lub diesla oraz podatek za posiadania samochodu napędzanego benzyną lub olejem napędowym.
Od dawna wiadomo, że wypłata środków dla Polski KPO odbędzie się pod określonymi warunkami, które przyjdzie nam spełnić. Jednak ich pełen kształt poznaliśmy dopiero teraz, bo Komisja Europejska opublikowała dokument, którym znalazły się wszystkie zalecenia i warunki.
Czemu mają służyć zmiany?
Większy podatek przy rejestracji aut spalinowych oraz za ich posiadanie, zależny od emisji CO2 – sprawa wydaje się prosta i związana na pierwszy rzut oka z ekologią. Celem jest powstrzymanie importu używanych aut oraz przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Polsce. Taki podatek miałby wejść w życie w drugim kwartale 2026 roku. Natomiast uzyskane z niego pieniądze miałby posłużyć do rozwoju transportu niskoemisyjnego.
Jednak wyższe opłaty za rejestrację samochód spalinowych miałby pojawić się już w 2024 roku. Stawka i jej wysokość, jaką przyjdzie nam płacić będzie zależna od poziomu emisji CO2. W związku z tym im starszy i bardziej trujący, z większym silnikiem samochód, tym więcej będziemy musieli płacić.
Kolejną ważną kwestią jest fakt, że od 2025 roku w największych miastach mają obowiązywać strefy czystego transportu.
Pismo z Polski do KE
PSPA czyli Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przesłało do Komisji Europejskiej pismo, w którym zaznacza, że aby w Polsce możliwy był rozwój floty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych konieczne jest wprowadzenie systemu bonus/malus, który będzie zachęcał do rezygnowania z samochodów spalinowych.
Chodzi o niezbędne środki perswazji o charakterze finansowym, które będą wpływać na wybory społeczne w tym zakresie. Jako doskonały impuls można uznać system zniżek i zwyżek związanych z wyborem auta osobowego.