Jeśli prowadzisz firmę, to temat podziękowań dla pracownika może się wielokrotnie i w różnych okolicznościach przewijać w Twojej karierze zawodowej. Duże firmy świętują swoje jubileusze, w czasie których często przygotowuje się specjalne nagrody dla pracowników oraz wyróżnienia za wieloletnią pracę. Podobnie wygląda to, jeśli ktoś odchodzi na emeryturę, czy też w wyniku większych zmian życiowych bądź osobistych decyduje się odejść z firmy.
List z podziękowaniem za współpracę będzie z pewnością miłym gestem, a jednocześnie wyrazem szacunku i wsparcia od szefa. Oczywiście jego dokładna forma powinna być uzależniona od okazji, na jaką jest przygotowywany. Serdeczny mail czy właśnie list z podziękowaniem może również przygotować koleżanka lub kolega z pracy, z którymi blisko współpracowaliśmy.
W jaki sposób składać podziękowania dla pracowników?
Warto zapoznać się z gotowymi wzorami podziękowań i poszukać najlepszego rozwiązania w swojej sytuacji, tak aby całość nie brzmiała sztucznie, a w razie konieczności była również profesjonalna i biznesowa, czyli odpowiednio formalna.
Jeśli chcemy serdecznie podziękować za współpracę, to czasem wystarczy jedynie uścisk dłoni i słowo dziękuje. Czasem sprawdzi się wiadomość wysłana na adres e-mail, jeśli jednak chcemy uhonorować osobę, która pracowała dla nas przez 20 lat i odchodzi na emeryturę, czy kogoś, kto wykazał się zaangażowaniem przy długim i trudnym wspólnym projekcie, to z pewnością warto postawić na rozwiązanie bardziej eleganckie i pełne klasy.
Kiedy składać podziękowania dla pracowników?
Sytuacji, w których możemy składać naszym pracownikom podziękowania jest bardzo wiele. Warto zacząć od rocznic, np. ktoś pracuje u nas 30 lat, może pojawić się również ważny jubileusz firmy. W takich sytuacjach warto w pewien sposób wyróżnić pracowników i podziękować im za współpracę i wspólne dążenie do celu. Jak widać takie podziękowania nie muszą pojawiać się jedynie, jeśli ktoś odchodzi z pracy. Możemy podejść do tego tematu bardziej elastycznie.
Zakończenie dużego projektu, w który było zaangażowanych wiele osób z naszej firmy może również przyczynić się do powstania okazji do wspólnego świętowania. Nasi pracownicy, którzy zostaną docenieni przez przełożonego za swój profesjonalizm i wkład w realizację celu, z pewnością będą mile zaskoczeni, jeśli otrzymają takie oficjalne podziękowania i miły upominek.
Jak ładnie podziękować za współpracę?
Podziękowanie za współpracę należy sformułować w sposób jak najbardziej elegancki oraz pełny szacunku dla osoby, do której je kierujemy. Niezbędne jest zastosowanie w tekście odpowiednich zwrotów grzecznościowych, dopasowanych do tego rodzaju korespondencji. Możemy więc pisać:
- Szanowna Pani/ Szanowny Panie,
- Szanowni Państwo,
- Pozdrawiam.
Oczywiście wszystko zależy od rodzaju relacji w pracy, jeśli były one mniej sformalizowane, to można użyć bardziej codziennych zwrotów. Kolejnym elementem, jaki powinien znaleźć się w tekście podziękowań jest wyrażenie ich za konkretne rzeczy: cenne doświadczenie, owocną pracę, wskazówki, czy też kompetencje zawodowe, jakie wykorzystywał w firmie współpracownik. Na miejscu będzie również wspomnienie o mocnych stronach lub osiągnięciach zawodowych danej osoby i życzenie jej dalszych sukcesów.
Zaleca się jednak, aby unikać cytatów. Oczywiście różne złote myśli, czy wypowiedzi filozofów mogą nam się wydać odpowiednie. Prawda jest jednak taka, że istnieją tylko nieliczne wyjątki, a poza nimi, ich wydźwięk będzie zbyt patetyczny i nie dopasowany do założeń biznesowego charakteru takiego listu.
Podziękowania można przekazać w formie listu lub np. kartki wykonanej specjalnie dla danej osoby. Może to być gotowy wzór, lub projekt specjalnie przygotowany przez grafika. Opcji jest bardzo wiele. Jeśli jednak wieloletni pracownik odchodzi z firmy na emeryturę, to z pewnością warto przygotować coś, co jednocześnie stanie się pamiątką wielu lat pracy.
List z podziękowaniami powinien być przygotowany wcześniej i przekazany pracownikowi w ostatnim dniu pracy. Jeśli chcemy wysłać je mailem, to zróbmy to najpóźniej w ciągu godziny od przyjścia do pracy, aby uniknąć niepotrzebnych plotek i insynuacji.