Zakładanie firmy

Pomysł na biznes i nisza rynkowa – jak znaleźć taką, która zapewni nam sukces?

Pomysł na biznes i nisza rynkowa

Chęć prowadzenia własnego biznesu jest dla wielu osób czymś oczywistym. Jednak bywa tak, że żaden pomysł na firmę nie pojawia się latami, a znalezienie niszy rynkowej przychodzi nam z trudem. Warto pamiętać, że każda działalność obejmuje swoim zasięgiem pewien obszar, który w mniej lub bardziej precyzyjny sposób da się zaznaczyć na mapie. Musimy również dokładnie zastanowić się nad tym, co i kiedy będzie potrzebne naszym potencjalnym klientom.

Nisza rynkowa – co to takiego?

Pojęcie to z pewnością wielu z nas miało okazję usłyszeć np. w kontekście znalezienia odpowiedniej niszy, celowania w niszę itp. Co jednak ono dokładnie znaczy? Według podstawowej definicji rynek niszowy jest jedynie fragmentem, wycinkiem czy segmentem większego rynku. Istotne jest to, że możemy go określać poprzez określone kategorie produktów lub usług, które będą od nas otrzymywać klienci.

Pojawia się więc pytanie – w jaki sposób znaleźć niszę rynkową dla siebie?

Prawda jest tak, że niezależnie od tego, jakiej dziedziny się podejmiemy konkurencja w niej jest zwykle już stosunkowo duża. W związku z tym już na początku jeśli zależy nam na zyskaniu uwagi klientów powinniśmy oferować więcej niż konkurencja, lub nasz produkt i usługa powinien być lepszy. Właśnie dzięki znalezieniu dla siebie odpowiedniej niszy możemy wyróżnić się na rynku, który już jest silnie zatłoczony.

Nisza rynkowa to stosunkowo niewielka grupa klientów docelowych, osób mających określone potrzeby, poglądy, upodobania itp. Wybieramy grupę, dla której jesteśmy w stanie precyzyjnie dopasować nasz produkt, przez co konkurencji trudniej będzie przebić ofertę.

Dlaczego znalezienie własnej niszy jest dla nas korzystnym rozwiązaniem? Istnieje wiele odpowiedni na to pytanie, a do każdego z nas z pewnością przemówi inna, a może wymyśli jeszcze własną, która stanie się dodatkowym motorem do działania? Naszym zdaniem kluczowa będzie poniższa lista:

  1. Konkretna specjalizacja – działamy na określonym rynku, w którym nie ma konkurencji lub jest niewielka i wszystkie swoje działania i środki dokładnie ukierunkowujemy.
  2. Niewielka konkurencja – na rynkach niszowych konkurencja jest bardzo mała lub nie ma jej wcale, jest to najlepsza droga do zdominowania rynku i odniesienia sukcesu.
  3. Swoboda kształtowania poziomu cen,
  4. Indywidualne kontakty z klientami i budowanie długofalowych relacji.
  5. Niewielki kapitał potrzebny, aby zacząć w biznesie.
  6. Sprawna logistyka – niewielka nisza, poruszanie się w określonym zakresie sprawia, że wszelkie kanały zakupowo-sprzedażowe zdecydowanie łatwiej jest nam zoptymalizować.
  7. Szybki rozwój naszej działalności – Jeśli jesteśmy na rynku pierwsi to zdecydowanie łatwiej nam się wybić i zaprezentować nasz produkt klientom, pozwala to na rozwój firmy.
  8. Wysoka rentowność – jeśli podobnych produktów czy usług nie ma na rynku i nikt nie zaspokaja takich potrzeb, to możemy sobie pozwolić na ustalanie wyższych marż, co przełoży się bezpośrednio na zarobki.
  9. Działania marketingowe będą prostsze i zdecydowanie mniej kosztowne.
  10. Jeśli jesteś na rynku pierwszy i trafisz w potrzeby swojej grupy docelowej, to w krótkim czasie staniesz się rozpoznawalny i zyskasz zaufanie.

Nisza rynkowa może mieć bardzo różny charakter. Pewna osoba może wyspecjalizować się w hodowli i sprzedaży owadów karmowych dla terrarystów, ktoś inny zacznie produkować własne ekologiczne mydło, czy też otworzy inny sklep z produktami dla osób z określonej grupy. To istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy. Możemy w ten sposób rozkręcić dochodowy biznes, podczas gdy duże firmy, działające w naszej niszy niejako przy okazji nie widziały w niej potencjału. Kluczowe jest bezpośrednie ukierunkowanie swojej oferty do konkretnej grupy klientów.

Nawet w przypadku rynków niszowych konkurencyjność poszczególnych z nich może być różna, dlatego konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań określonego rynku docelowego.

Jak szukać własnego, unikalnego pomysłu na biznes?

Wiele powstających biznesów stanowi pewnego rodzaju powielenie już istniejących. Pojawia się wówczas pytanie, czy przedsiębiorca trafi na podatny grunt, czy znajdzie coś, co go wyróżni i przyciągnie klientów?

Gdy szukamy pomysłu na własny biznes może nam się wydawać, że wszystko zostało już wymyślone i nie ma miejsca na nic dodatkowego, na naszą firmę, która przynosiłaby realne zyski. Czy istotnie? Może w takiej sytuacji konieczna jest zmiana podejścia?

Inspiracja może Cię spotkać wszędzie i możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że przez cały czas masz ją przed oczami. Jeśli się bacznie rozejrzysz, z pewnością znajdziesz odpowiedni pomysł na własny biznes.

Możemy szukać pomysłów wokół siebie. Nie ma niestety sposobu, tego trafimy. Warto kierować się licznymi radami specjalistów, które pokazują m.in. gdzie szukać i na co zwracać uwagę.

Po pierwsze – rozwiązuj problemy!

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak wiele problemów nas otacza. Od wieków ludzie rozwiązywali kolejne, często przeradzając je w dochodowe biznesy. Za bardzo dobry przykład można uznać branże motoryzacyjną, jednak to duży rynek. Z tych mniejszych warto zwrócić uwagę np. na specjalne osłonki na szyby do auta, które chronią przed słońcem, jeszcze nie tak dawno ich nie było.

Pierwszych problemów do rozwiązania możesz zacząć szukać wokół siebie, w swoim domu i mieszkaniu. Zwracając szczególną uwagę na to, co Tobie przeszkadza na co dzień i utrudnia życie, możesz znaleźć szanse na własny biznes.

Wiele problemów możesz dostrzec również w swojej okolicy czy w biurze. Podpytując i obserwując sąsiadów czy współpracowników. Ułatwienie codziennych czynności z pewnością stanie się idealnym sposobem na wykorzystanie niszy rynkowej. Może będzie to żłobek lub klub malucha w okoli, albo dom dla seniorów? Wszystko zależy od koniunktury.

Braki na rynku lokalnym. Wszędzie niezbędny jest warzywniak, zoologiczny czy papierniczo-zabawkowy. Może na Twoim osiedlu nadal takiego sklepu nie ma i to właśnie Ty go otworzysz, trafiając w potrzeby mieszkańców?

Po drugie – Sprawdź jak inni rozwiązali konkretny problem i zastanów się czy możesz zrobić to lepiej.

Nawet jeśli jakiś problem wydaje się być już pozornie rozwiązany, jednak przykładowo ciebie jako klienta nie zaspokaja, to możesz znaleźć lepsze rozwiązanie. W ten sposób możesz zacząć rywalizację na już istniejącym rynku, pamiętając jednak o konieczności pewnego dopasowania się do panujących na nim zasad.

Po trzecie – patrz co dzieje się wokół Ciebie

Pomysł na biznes możesz znaleźć w najmniej oczekiwanym miejscu i czasie. Warto więc przez cały czas bacznie obserwować otaczającą nas rzeczywistość. Może przeniesiesz na rodzimy rynek coś, co podpatrzysz na zagranicznych wakacjach? Jednak warto pamiętać, że próby wprowadzenia czegoś innowacyjnego za wszelką cenę często się nie udają, czasem coś zwyczajnie nie pasuje do danego rynku i nie znajdzie odbiorców, a na pewno nie tylu co gdzie indziej.

Po czwarte – wykorzystaj internet – szukaj!

W internecie znajdziemy wiele myśli osób, którym czegoś brakuje lub szukają rozwiązania swojego problemu. Z pewnością więc, jeśli szukamy pomysłu na własny biznes warto zwrócić uwagę na fora internetowe czy grupy na serwisach społecznościowych. Jak dostrzeżemy potrzebę, łatwiej będzie nam znaleźć rozwiązanie.

Można również wprowadzić zupełnie coś nowego, np. poprzez internetową sprzedaż produktów, które cieszą się wielką popularnością w innym kraju, jednak wiemy, że do Polski nie dotarły.

Po piąte – nie zapominaj kim jesteś i co Cię interesuje

Każdego z nas coś interesuje. Czasem jest to wybrana dyscyplina sportu, a innym razem majsterkowanie lub konkretna dziedzina wiedzy. W takich tematach nie musimy się zwykle specjalnie dokształcać, gdyż wiedza na ich temat spływa do nas z wszelkich możliwych źródeł i stale uczymy się nowości. Zastanów się więc, co jest Twoją pasją i jak to co znasz i jest ci bliskie mógłbyś wykorzystać na lokalnym rynku.

Po szóste – Dokładnie zastanów się nad tym, jakie doświadczenie zawodowe posiadasz

Warto dokładnie przemyśleć, gdzie dotychczas pracowałeś, jakie masz w związku z tym doświadczenia i umiejętności. Twoje poprzednie miejsca zatrudnienia mogą dać Ci sposobność do znalezienia niszy, o której sporo już wiesz, i rozwój w tej dziedzinie będzie zdecydowanie łatwiejszy. Z pewnością wchodzenie w zupełnie coś nowego i nieznanego może okazać się trudne, a bardziej doświadczone firmy mogą nas szybko wypunktować.

Po siódme- odkryj usterkę lub wadę produktu lub usługi i ją usuń

Wypuszczenie nowego produktu na rynek, to często znaczne koszta produkcyjne i marketingowe. Jednak dość często możemy natknąć się na sytuację, że dana usługa lub produkt nie są idealne, pojawiają się narzekania klientów, uwagi lub po prostu chcą czegoś więcej. Warto się wówczas zastanowić, czy jesteśmy w stanie to udoskonalić i dopasować do ich potrzeb, aby skutecznie zaspokoić potrzebę i przebić konkurencję, która już na rynku działa.

Po ósme – specjalizacja

Jeśli interesuje Cię konkretny rynek działalności i widzisz, że firmy, które obecnie możesz uznać za konkurencję działają na zasadzie „mamy wszystko”, to warto wybrać jeden element i się w nim wyspecjalizować. Więcej klientów skorzysta z naszych usług lub zakupi nasz produkt wiedząc, że jesteśmy w tej kwestii najlepsi, więc mogą oczekiwać najwyższej jakości.

Po dziewiąte – obsługa kompleksowa i rozszerzanie oferty

Tutaj mamy całkowite przeciwieństwo poprzedniego punktu. Jednak wynika to z konieczności obserwacji i badania rynku. Jeśli w twojej okolicy większość firm działa na zasadzie specjalizacji, to może być tak że lepszym pomysłem będzie zaoferowanie produktu lub usługi kompleksowej. Wielu klientów będzie zadowolonych ze współpracy z firmą godną zaufania, której może powierzyć cały projekt, i chętniej zdecydują się na to niżeli na powierzanie kolejnych etapów różnym wykonawcom.

Po dziesiąte – personalizowane, indywidualne usługi

Jeśli na wybranym przez Ciebie rynku wszyscy klienci traktowani są tak samo, równo, to przewagą może okazać się dla Ciebie stworzenie marki, która będzie w sposób indywidualny podchodzić do klienta i sprzedawanego mu produktu lub realizowanej dla niego usługi.

Po jedenaste – produkty i usługi z rynku detalicznego przekładaj na biznesowy i na odwrót

Istnieją konkretne grupy produktów oraz usług, które dostępne są na rynku jedynie dla klientów biznesowych lub tylko dla klientów indywidualnych. Warto sprawdzić czy któryś z nich nie sprawdziłby się także w drugiej grupie.

Po dwunaste – produkty niszowe możesz spopularyzować

Jeśli coś jest rzadkie, drogie czy ekskluzywne i dotąd było dostępne jedynie dla wybranych osób, to możesz spopularyzować korzystanie z takich produktów. Jeśli zastosujesz produkcje na większą skalę, to jej koszty mogą być zdecydowanie niższe, przez co więcej osób zyska dostęp do takich produktów.

Po trzynaste – zadbaj o pozycję popularnych produktów

Po raz kolejny odwrotność. Tutaj nie chodzi o popularyzację a o wyróżnienie produktu na rynku. Wybieramy produkt, który jest popularny i pokazujemy go z innej strony, tak aby u klienta pojawiała się w związku z tym wartość dodatnia. Przykładowo kanapkę każdy może sobie zrobić sam, ale można ją również kupić w sklepie, zdecydowanie drożej, jednak oszczędzimy czas, dostaniemy coś gotowego i równie dobrego.

Po czternaste – produkty, które już istnieją prezentuj nowej grupie docelowej

Można wprowadzić produkt, który już istnieje na rynek, na którym dotąd nie był on stosowany. Niekiedy wystarczające jest zaprezentowanie go nowej grupie docelowej.

Po piętnaste – słuchaj intuicji

Jeśli jakiś pomysł wyraźnie Cię przyciąga i chciałbyś się mu poświecić, to właściwie nie ma ku temu przeszkód. Jednak zanim zainwestujesz dużo czasu i pieniędzy, koniecznie przeprowadź badania, zrób obliczenia i dokładnie przemyśl cały pomysł i strategię działania.

Po szesnaste – znajdź mocne strony

Chodzi tu zarówno o Ciebie, jak i o Twój biznes. Dokładnie przemyśl co możesz zaoferować i w czym jesteś lepszy od innych. Następnie zastanów się, jak zaprezentować się potencjalnym klientom, jak do nich trafić, żeby od razu dostrzegli, że właśnie Twój produkt lub usługa są im potrzebne.

Po siedemnaste – nie zapomnij o badaniach rynku

Podstawą jest oczywiście jego obserwacja i rozmowy z ludźmi. Może ankiety? Warto znaleźć swój sposób na sprawdzenie czy ludziom spodoba się nasz pomysł. Jeśli zamierzamy np. otworzyć gabinet kosmetyczny na osiedlu, aby sąsiadki nie musiały jeździć dalej, to pomysł wydaje się ciekawy, jednak warto zadać im pytanie czy zainteresuje je taka oferta, albo czego im brakuje.

Po osiemnaste – pamiętaj o określeniu grupy docelowej

Zanim zaczniesz tworzyć swój biznes i przygotowywać się do działań marketingowych, ba znacznie będzie miało również to jak urządzisz lokal, musisz dokładnie określić grupę docelową. To do tych osób adresowana będzie reklama, wystrój, oferta. Warto wiedzieć co lubią, co je łączy i co im się podoba.

Żadne wskazówki nie pomagają i dalej nie wiem jaką firmę założyć

Niekiedy, gdy nie znajdujemy żadnego pomysłu i żadnej niszy, to zwyczajnie szybko się okazuje, że to nie nasza droga. Jednak można również wykorzystać już istniejący pomysł na biznes i zdecydować się na franczyzę. Wówczas nie musisz zajmować się wszystkim od zera, dostajesz gotowy biznes, zasady działania i wsparcie.

Z kolei jeśli posiadamy odpowiedni kapitał możemy się zdecydować na zakup istniejącej już firmy lub start-upu. Wiele zależy więc od naszej indywidualnej sytuacji. Czasem pomocne może okazać się porozmawianie z przyjacielem lub partnerem, czy nawet obcą osobą, której coś o sobie opowiemy i dostrzeże ona naszą mocną stronę, którą warto wykorzystać w sposób zarobkowy.

Redakcja

Napisz komentarz

Kliknij tutaj aby napisać komentarz