Zakładanie firmy

Startup – co to takiego, czy każda firma nim jest i jak się go zakłada?

Startup

Startupy istnieją już od bardzo dawna. Mimo iż pojęcie już w pewnym stopniu się u nas przyjęło i często wykorzystujemy je na co dzień, to jednak wiele osób nie wie, czego one właściwie, dokładnie dotyczą. Z pewnością warto jednak poznać start-upy i główne cechy, jakie wyróżniają tę formę prowadzenia działalności. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest startup i jak bardzo różni się on od zwykłej firmy.

Startup (lub start-up)– co to takiego?

Jeśli będziemy bazować na definicji encyklopedycznej, to dowiemy się, że start-up to młode przedsiębiorstwo lub organizacja, w przypadku których model biznesowy ulega ciągłej optymalizacji, z kolei finansowanie takiej działalności ma miejsce zwykle ze środków założycieli, aniołów biznesu, funduszy crowfundingowych czy kapitałowych.

Wbrew dość często pojawiającej się opinii działalność startupów nie musi być wcale związana z nowymi technologiami. Inną teorią na ich temat jest to, że stanowią bazę działalności w sieci, jednak to również nie to, a przynajmniej nie jest to konieczne.

Startupy mogą być zakładane i rozwijane właściwie w dowolnej branży i dziedzinie. Ponadto taką formę działalności możemy podjąć niezależnie od tego, w jakim jesteśmy wieku. Nie jest to rozwiązanie przeznaczone jedynie dla młodych i niedoświadczonych przedsiębiorców, a może wręcz okazać się niezwykle korzystne dla nieco starszych, z pewnym bagażem doświadczeń biznesowych. Co ciekawe start-up może powstać również z inicjatywy przedsiębiorstwa, które jest na rynku od wielu lat.

Jeśli rozważamy założenie i prowadzenie dowolnej działalności gospodarczej, to koniecznie musimy przeanalizować naszą ogólną sytuację i zastanowić się, czy właśnie startup będzie tu odpowiednim wyjściem. Nasza uwaga powinna się skupić na strategii rozwoju.

W związku z tym możemy dość prosto zdefiniować, że start-up to młode przedsiębiorstwo, którego model biznesowy opiera się na rozwoju, testowaniu i poprawianiu innowacyjnego rozwiązania, które założyciele finansują sami, korzystają z pomocy aniołów biznesu lub dostępnych funduszy.

Kiedy startup staje się normalną firmą?

Z pozoru może jest to skomplikowane, jednak już na początku naszej działalności możemy w dość precyzyjny sposób określić taki moment. Jest on w większości przypadków wyznaczany przez osiągnięcie określonego zysku, fuzję, stałą rentowność, przejęcie przez inną firmę. Gdy dochodzimy do takiego momentu możemy mieć pewność, że nasz start-up okazał się być przedsięwzięciem opłacalnym i wybrana została odpowiednia strategia dla jego dalszego rozwoju.

Startup a koszty – czy istotnie są niskie?

Z pewnością przekonanie o niskich kosztach prowadzenia start-upów jest prawdziwe. Rozpoczęcie takiej działalności wymaga niewielkich nakładów finansowych. Musimy jednak pamiętać, że najczęściej są to przedsięwzięcia obarczone znaczącym ryzykiem, a ich prowadzenie w wielu przypadkach może zakończyć się niepowodzeniem.

Z pewnością jednak osoby, które nie dysponują na start znacznymi środkami mają możliwość podjęcia próby rozkręcenia własnego biznesu i jest to dla nich dostępne. Właśnie dlatego taka forma prowadzenia działalności cieszy się dużym zainteresowaniem i popularnością.

Co warto wiedzieć o start-upach?

Wspomnieliśmy już o niskich kosztach, jak również o ryzyku, jakie wiąże się z tego rodzaju działalnością. Te dwa czynniki w zdecydowany sposób sprawiają, że taka forma jest bardzo często wybierana przez osoby młode. Stąd właśnie pogląd dotyczący wieku, czy powiązania z nowymi technologiami – bo właśnie z tym na rynek wychodzić chcą młodzi.

Start-up daje przedsiębiorcy czas na dopasowanie i zoptymalizowanie swojego modelu biznesowego. Może on skutecznie dopracować swój projekt w warunkach rynkowych. W ten sposób ma szansę na stworzenie skutecznego i dobrze prosperującego biznesu.

Z pewnością start-upy są formą, która odgrywa bardzo istotną rolę we współczesnej gospodarce i zasługują na naszą uwagę. Warto dokładnie przemyśleć taką opcję, gdyż może okazać się idealnym rozwiązaniem w czasie planowania rozwoju nowo założonej firmy.

Znane startupy

Ryzyko z pewnością odstrasza sceptyków i osoby, które lubią stąpać po twardym gruncie. Jednak niekwestionowanym argumentem powinien być fakt, że jako start-upy zaczynali tacy giganci jak Google czy Facebook, a dziś ich zyski i zasięg jest ogromny. Wynikały z pomysłu, nieszablonowego i innowacyjnego myślenia. Mimo iż nie są już start-upami tylko dużymi firmami, to nadal możemy obserwować, jak są stale udoskonalane, a ich model biznesowy dopracowywany.

Startup a zwykła firma – czym się różnią?

Startupy różnią się od zwykłych firm tym, że czas prowadzenia przez nie działalności jest ograniczony i sięga najczęściej maksymalnie 5 lat. Ponadto jest to działalność obarczona dużym ryzykiem i wyróżniająca się niskimi kosztami. Założyciele start-upów dążą do szybkiego wzrostu, poszukują również modelu biznesowego, który byłby rentowny lub skalowalny.

Zalety start-upów

  • niezależność,
  • niski próg finansowy wejścia,
  • widoczna perspektywa osiągnięcia znacznego zwrotu z inwestycji,
  • szansa na znalezienie znaczącego grona klientów,
  • możliwość szybkiego rozwoju,
  • zdobywanie doświadczenia w biznesie.

Czy startupy mają również wady?

  • Ryzyko związane z charakterystyką podejmowanego przedsięwzięcia,
  • problemy ze skompletowaniem pełnego zespołu,
  • konieczność silnego zaangażowania, a więc i ograniczenie czasu wolnego,
  • błędne oszacowanie skali innowacyjności pomysłu – czasem wydaje się, że mamy naprawdę wyjątkowy i unikalny pomysł, jednak okazuje się on powielony przynajmniej w pewnej części, co w konsekwencji nie przekonuje potencjalnych klientów.

Przed rozpoczęciem start-upu

Zanim zdecydujesz się na założenie i prowadzenie działalności w formie start-upu, koniecznie dokładnie przemyśl wszystkie elementy. Z pewnością potrzebna nam tu pewna powierzchowność i chłodne spojrzenie. Powinniśmy przeanalizować swój pomysł, kapitał, a także to, jaką wybierzemy formę prowadzenia działalności i model biznesowy, który będziemy udoskonalać.

Jeśli chcemy wprowadzić na rynek innowacyjną usługę lub produkt, to w pierwszej kolejności powinniśmy przeprowadzić badania rynku. Warto się w nie zaangażować i dokładnie przeanalizować ich wyniki. Nasz optymizm związany z pomysłem może zakłócać nasze postrzeganie. Musimy się dowiedzieć, czy będzie zapotrzebowanie na to, co chcemy oferować, lub czy potrzebę posiadania tego da się u klientów wykreować za pomocą np. odpowiednich działań marketingowych.

Finanse na start nie muszą być zwykle duże, choć są oczywiście ważne i na pewnym etapie, rozpoczęcie produkcji może wiązać się z koniecznością znacznych nakładów, ale możemy skorzystać z różnych form finansowania działalności gospodarczej. Ważnym elementem start-upu jest jego kapitał ludzki – zespół powinien być kompetentny i kreatywny i na nim warto się skoncentrować.

Ponadto już na samym początku powinniśmy zadbać o wybór optymalnej formy prowadzenia działalności. Warto w tej kwestii skorzystać z profesjonalnej pomocy – znajdziemy ją w wielu kancelariach prawnych, a także w biurach księgowych, gdzie dzięki odpowiedniej analizie we współpracy z fachowcem wybierzemy najlepsze dla siebie rozwiązanie.

Gdzie można uzyskać wsparcie dla startupu?

Jak już wiemy istnieje wiele inicjatyw, oferujących wsparcie dla start-upów. Jest to przede wszystkim pomoc dla nowych, rozwijających się przedsiębiorstw, często w formie praktycznych rozwiązań, które ułatwiają pracę każdego dnia. Ich ilość jest bardzo szeroka, więc można powiedzieć, że właściwie można przebierać w ofertach i wybrać dokładnie taką, jakiej obecnie potrzebujemy. Co więcej inicjatywy pomocowe w tej dziedzinie często są dostępne w formie całkowicie bezpłatnej.

Gdy zaczynasz swój biznes jako startup, to ważne i potrzebne będzie właściwie wszystko – dostęp do technologi, odpowiedni sprzęt, narzędzia, lokalizacja, a także wiele innych aspektów. Wiele z niezbędnych elementów możesz uzyskać w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości (AIP). Stanowią one bardzo dobre rozwiązanie, jeśli planujesz nowy projekt i właśnie go rozpoczynasz. W takich miejscach zyskujesz niezbędne wsparcie, aby skutecznie się rozwijać.

AIP oferuje szeroki zakres pomocy, choć jest on zależny od inkubatora, jaki wybierzesz i na jaką opcję się zdecydujesz. Zwykle wsparcie obejmuje:

  • pomoc kadrową,
  • pomoc płacową,
  • pomoc prawną,
  • zapewnienie miejsca do pracy – biura,
  • dostęp do sal konferencyjnych itp.

Młodzi przedsiębiorcy korzystają również na możliwości skorzystania ze wsparcia mentorskiego oraz doradczego – w wielu inkubatorach dla startupów przewidziana jest możliwość czerpania z wiedzy ekspertów. Pomoc może obejmować niezbędny sprzęt biurowy i komputerowy, a także możliwość prowadzenia firmy niejako „pod” inkubatorem, więc w razie czego nie tracimy szansy na korzystanie z przyszłości z preferencyjnych składek ZUS.

Ciekawe i popularne oferty wsparcia dla star-upów w Polsce

  1. Google for Startup Campus – działa w Warszawie od 2015 roku. Dostępnych jest tu wiele bezpłatnych przestrzeni coworkingowych dla zespołów. Ponadto istnieje możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej, jak również poszerzania swojej wiedzy szczególnie w zakresie branży IT. W ofercie znajduje się program akceleracyjny. Dane wskazują, że osoby korzystające z tego wsparcia pozyskały znacznie większą wiedzę i możliwości związane z pozyskiwaniem finansowania ze źródeł prywatnych, co widać w osiąganych wynikach.
  2. Hubraum – działa w krakowskim Faktory Park od 2013 roku. Prowadzony przez niemiecką spółkę, jego odpowiednik znajduje się w Berlinie. Funkcjonuje na zasadzie inkubatora przedsiębiorczości. Nawiązanie współpracy nie jest jednak dla każdego. Koniecznie jest przejście specjalnego testu, a prowadzona działalność lub projekt powinny być związane z takimi dziedzinami jak; sztuczna inteligencja, technologia 5G, czy też tzw. Internet rzeczy.
  3. The Heart – działa w Warszawie. Oferuje zarówno wsparcie i współpracę dla już istniejących podmiotów, jak i tworzy całkiem nowe. Można skorzystać z pomocy technologicznej, dofinansowań, ale zyskujemy również dostęp do kontaktów biznesowych i możliwość lepszego odnalezienia się na rynku.

To jedynie trzy z wielu niezwykle ciekawych ofert dla osób planujących otwarcie własnej działalności właśnie w formie start-upu. Jednak już w Polsce jest ich wiele. Oferty znajdziemy w każdym większym mieście. Informacji o bieżących możliwościach i naborach do projektów, również europejskich warto szukać chociażby w urzędach miejskich, które same oferują często inkubacje przedsiębiorczości.