Pojęcie trendsettera czy trendsetterki z pewnością w dobie internetu większości z nas obiło się o uszy. Czy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, co dokładnie znaczy, kim jest taka osoba i jak może pomóc przedsiębiorcy w biznesie? Dowiedz się więc, jaka jest definicja tej profesji i jakie może mieć dla Ciebie znaczenie.
Spis treści
Kim jest trendsetter/trendsetterka?
Zacznijmy od definicji. Trendsetter/trendsetterka to prekursor, czyli osoba odpowiadająca za ustalanie najnowszych trendów. Wiąże się to z kreowaniem określonego stylu, promowaniem konkretnych marek poprzez rozmaite media – zarówno udzielanie się w roli celebryty, jak i pisanie na swoim blogu, czy vlogu.
Najłatwiej taki zawód powiązać z modą. Prawda jest jednak taka, że trendsetter może promować rozmaite dziedziny – wyznaczać modę na określony sposób żywienia, dekoracje, czy elementy wykończenia mieszkań. W ten sposób powoduje, że inne osoby, fani, czy po prostu użytkownicy internetu dążą do identycznego efektu, korzystają z określonych usług, czy robią zakupy we wskazanych sklepach.
Można śmiało powiedzieć, że trendsetter/ trendsetterka odpowiadają za kreowanie zachowań konsumenckich.
Bardzo często osoby zajmujące się tą profesją kojarzymy z celebrytami, osobami publicznymi, prowadzącymi blogi, vlogi. Prawda jest jednak zdecydowanie szersza. Taką osobą może zostać każdy z nas. Potrzebujemy właściwie jedynie zorientowania w panujących trendach, przyda się również siła oddziaływania, która sprawi, że powstanie nowy styl, który będzie chętnie naśladowany przez innych.
Osoby, które są trendsetterami bardzo często są związane z modą, jednak pamiętajmy, że nie tylko. W wielu przypadkach to również ambasadorowie konkretnych marek – i tu faktycznie chętnie wykorzystuje się znane osoby. Jednak jak już wspomnieliśmy tą profesją może zająć się każdy, w związku z czym, jeśli planujesz prowadzenie własnej firmy i zaspokajanie potrzeb swoich klientów w unikalny sposób, to sam możesz się stać trendsetterem i wyznaczać nowe trendy w swojej dziedzinie.
Marketing – jak wiąże się z nim trendsetter
Możemy więc jednoznacznie stwierdzić, że trendsetter nie jest nikim innym jak marketingowcem. Jego działania, codzienna praca i obowiązki oparte są o marketing rekomendacji. Taka osoba testuje konkretne produkty, obrazuje korzyści związane z ich zakupem, w ten sposób u odbiorców pojawia się potrzeba ich posiadania. Im więcej odbiorców ma dany trendsetter tym lepiej.
Trendsetter przyczynia się do budowania świadomości marki.
Już bardzo wiele firm dostrzegło pozytywne oddziaływanie trendsetterów na prowadzone działania promocyjne. Zauważono, że takie osoby mają bardzo silne oddziaływanie na swoje otoczenie, na inne osoby, przez co stają się bardzo ważnym elementem prowadzonej kampanii reklamowej.
Marketing rekomendacji bazuje na naturalności i szczerości i to są jego najmocniejsze strony. Tak więc, prowadząc tego rodzaju działania koncentrujemy się na tym, co jest naprawdę ważne dla konsumentów i staramy się zaspokoić ich potrzeby.
Takie działania wyróżniają się skutecznością, z jeszcze jednego powodu – zaufanie – łatwiej jest nam zaufać znajomemu, który nam coś poleca, czy znanej osobie, którą lubimy niż bezosobowej i sztucznej reklamie. W ten sposób marka staje się stopniowo coraz bardziej popularna.
Naturalność w marketingu rekomendacji
Producent zawsze przedstawia swoje produkty, czy usługi w samych superlatywach, pokazuje jedynie zalety. Tutaj właśnie pojawia się przewaga marketingu rekomendacji. Firmy, które rozdają produkty do testowania mogą spodziewać się zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii, a na te właśnie czekamy.
Nikt z nas nie wierzy w produkty idealne, pozbawione wad – właśnie ich szukamy, chcemy wiedzieć, co będzie nie tak, zanim zdecydujemy się na zakup, bo zależy nam na kupowaniu czegoś autentycznego, a nie sztucznie wykreowanej rewelacji. W związku z tym wiele osób uważa, że trendsetterem powinna stawać się przypadkowa osoba, która wyrazi swoją prawdziwą opinię w zamian za otrzymanie produktu – zastanów się, czy możesz wykorzystać taki marketing w swoim biznesie.
Gdy pojawia się wynagrodzenie od marki, opinia nie będzie już szczera i naturalna, tylko wykreowana przez producenta.
Trendsetterzy i influencerzy
Te dwa pojęcia są ze sobą mocno związane. Jednak influencer ogranicza się do działania w sieci internetowej. Z kolei trendsetterzy działają również w świecie bardziej rzeczywistym. Przykładowo pojawiają się na różnego rodzaju spotkaniach branżowych, opowiadają o marce, są jej wizytówką. Pokazują się również w towarzystwie znanych osób, aby dodawać prestiżu swoim wyborom.
Na czym polega praca trendsettera?
Jako, że trendsetterzy są zwykle ambasadorami konkretnych marek, to wiele zależy od podpisanych z nimi kontraktów. Osoby takie promują swoje wybory zarówno w sieci – na blogach, vlogach, czy w mediach społecznościowych. Pojawiają się jednak również na wydarzeniach branżowych i kulturalnych – mają być widoczni. Utrzymują relacje ze znanymi osobami, aby być bardziej zauważani. Dodatkowo są często twarzami kampanii reklamowych i pojawiają się na różnych spotach i plakatach.
Głównym celem jest pokazywanie, że konkretny produkt, czy usługa sprawiają, że żyje się lepiej, że dzieje się coś dobrego i warto się na nie decydować. Muszą się oni stać osobami, które ludzie będą chcieli naśladować.
Trendsetter to żywa reklama.
Promowanie może dotyczyć branży modowej, beauty, elektroniki użytkowej, motoryzacji czy wielu innych. Aby wyznaczać trendy i być idealną osobą do tej profesji, wcale nie musimy spełniać określonych norm co do wieku czy płci. To za kim pójdą tłumy w określonej dziedzinie i uznają, że wie co robi i co wybiera, wcale nie jest takie oczywiste.
Jakie cechy musi posiadać trendsetter?
- dobra dykcja i nienaganna prezencja,
- charyzma i przebojowość,
- lekkie pióro – umiejętność ciekawego opowiadania,
- nie mieć trudności w występowaniu przed kamerą czy wykonywaniu sobie zdjęć,
- pewność siebie,
- zdolności negocjacyjne,
- umiejętność samodzielnej organizacji własnej pracy,
- przedsiębiorczość,
- dobra znajomość dziedziny swojej działalności,
- umiejętność analizowania bieżących trendów i tworzenie związanych z nimi przewidywań.