Podjęcie decyzji o stworzeniu sklepu internetowego powinien poprzedzać dokładny research i przemyślenie swojej decyzji pod kątem biznesowym. Proces ten składa się z co najmniej kilku etapów, a każdy z nich ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całej operacji. Teraz przejdziemy przez większość z nich, aby każdy z Was mógł poczuć się pewniej skalując swoją firmę poprzez zwiększanie zysków z internetu.
Spis treści
Wybór dobrych produktów
Podstawa, o której powinniście pomyśleć, to wybór odpowiednich produktów. Powinny one być dostosowane do oczekiwań rynku. Zanim zdecydujecie o tworzeniu sklepu internetowego i dużych inwestycjach dobrze będzie przetestować swój pomysł na ofertę, aby uniknąć błędów i rozczarowań.
Sprawdź konkurencyjność danego produktu na rynku, wysokość marży, na jaką możesz liczyć, potencjalny efekt z działań marketingowych i elastyczność hurtowni do współpracy. Wybierając produkty możesz wspomagać się narzędziami jak Lean Canvas i Google Trends.
Wybierz nazwę sklepu internetowego
Gdy już masz produkty, czas na markę i nazwę. Zdecyduj o tym, jak nazywał się będzie Twój sklep. Możesz iść w kierunku kreowania marki, którą wymyśliłeś i kupić domenę z nią lub wykorzystać kategorię asortymentu.
Dokonując zakupu domeny z nazwą firmy, np. Selly.pl stawiasz na budowanie rozpoznawalności marki.
Jeżeli natomiast decydujesz się na nazwę pod kategorię (i pozycjonowanie), wtedy możesz kupić np. domenę dobreakcesoriadodomu.pl
Widzisz różnicę? To ważna decyzja, gdyż będzie ona miała wpływ na Twój rozwój i podejmowane, marketingowe decyzje w kolejnych etapach.
Zdecyduj o platformie, na której postawisz sklep
Platforma to kolejna kluczowa decyzja, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga oprogramowania cechującego się stabilnością, szybkością i niezawodnością. W Selly dbamy o to, by tworzenie i rozwijanie sklepu internetowego było przyjemnością.
Jesteśmy platformą, która daje spokój na lata klientom. Łatwy w obsłudze panel, wystarczające funkcjonalności i atrakcyjność cenowa to tylko kilka z opcji, którymi charakteryzuje się platforma.
Innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku są np. stworzenie dedykowanego sklepu internetowego z agencją lub wybór oprogramowania open source to własnego dostosowania.
Zaplanuj wygląd UX i UI
Wiedz o tym, że bardzo ważne w budowie własnego sklepu internetowego jest wzięcie pod uwagę zachowań użytkowników. Nie natomiast byle jakich użytkowników, lecz Twoich!
Przeanalizuj to, czego oczekują Twoi potencjalni klienci względem oferowanych płatności, kurierów i innych. Dopiero na tej podstawie wprowadzaj rozwiązania zgodne z tymi oczekiwaniami. Nowoczesny design i użyteczność to elementy, które bez wątpienia powinieneś dokładnie rozplanować tworząc własny sklep internetowy.
Logistyka, sposób, a także czas dostawy
Dropshipping i współpraca z hurtownią? A może wysyłka z własnego magazynu? Którego kuriera wybrać? Jak będziemy drukować listy przewozowe? Jak będzie wyglądał proces pakowania, wysyłki i przyjmowania zwrotów? Powinieneś sobie odpowiedzieć na każde z tych pytań podczas budowy sklepu i przygotować się.
Dzięki temu unikniesz niespodzianek i dodatkowych kosztów, które wiązałyby się właśnie z brakiem przygotowania na tego typu scenariusze.
Płatności i księgowość
Jak będziesz się rozliczał? Jak będzie wyglądał obieg dokumentów? Jak dużo obowiązków chciałbyś zdelegować księgowej lub biurom księgowym, a jak dużo planujesz robić na własną rękę? Jak wystawiane będą dokumenty sprzedaży i kiedy, a także w jaki sposób wysyłane do klientów? Jak będą mogli dokonywać płatności za produkty z sklepie? Jakiego dostawcę płatności wybierzesz i z jaką prowizją?
To kolejny zestaw pytań, który umożliwi Ci lepsze zaplanowanie skalowania sklepu internetowego. Nie lekceważ ich, jeżeli chciałbyś, by całość poszła po Twojej myśli, bez rozczarowań i zbyt dużej ilości straconego czasu.
Prawo przede wszystkim
Sukces rynkowy sukcesem rynkowym ale zadbaj też o prawne aspekty. Skontaktuj się z prawnikiem lub firmą zajmującą się obsługą sklepów internetowych, tworzeniem regulaminów. Zadbaj o poprawność stworzonych dokumentów i umieść je w odpowiednich miejscach w witrynie.
Marketing, marketing i jeszcze raz strategia
Zbuduj strategię, zamysł na swoją markę, przypisaną do niej historię i konkretne przewagi. Koncepcję zweryfikuj na rynku, zbuduj docelowe segmenty odbiorców i kanały komunikacji. Dopiero potem przejdź do inwestycji w reklamę i pierwszych prób wygenerowania zysków.
Brak dopasowanej do firmy i rynku strategii to obecnie jeden z najczęstszych powodów przepalania budżetów marketingowych. Firmy wydają je wtedy bez żadnego zastanowienia, kto tak naprawdę kupuje ich produkty i usługi.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że teraz tworzenie sklepu internetowego wydaje Ci się prostsze. Bez problemu zrobisz to za pomocą naszego oprogramowania. Nasi eksperci pomogą Ci przejść przez każdy z tych kroków.