Zasada Pareto bywa również określana zasadą Pareta. W każdym razie doskonale opisuje ona wiele zjawisk zachodzących w ekonomii i zarządzaniu. Jej podstawowe założenie dotyczy tego, że 20% naszych działań (zasobów) daje aż 80% osiąganych efektów. W związku, z czym pozostałe nasze działania (80%) to jedynie 20% efektów, jakie uzyskujemy.
Spis treści
Dlaczego zasada Pareto jest ważna w biznesie?
Przede wszystkim jako przedsiębiorcy, kierując się zasadą Pareto możemy zdecydowanie łatwiej ustalać priorytety naszego działania. Jasne stają się przesłanki naszych działań, a jednocześnie zdecydowanie łatwiej jest nam zorganizować czas i podjąć decyzję, które zadania są ważniejsze i pilniejsze do wykonania. Konsekwencją jest możliwość maksymalizowania efektów, czyli osiągania najlepszych wyników w najkrótszym czasie.
Skąd wzięła się zasada Pareto?
Jej nazwa wywodzi się od V. Pareto, który skorzystał z niej pierwotnie w rozumieniu kategorii ekonomicznej, przy ustalaniu wyboru konsumenta. Stała się ona natomiast częścią nauki o organizacji i zarządzaniu za sprawą P. Druckera, który to jednak wskazywał na dominację proporcji 90/10.
Opis zasady przez samego Pareto nie był dostatecznie dobry. Jednak w roku 1951 została ona dokładniej sformułowana przez Josepha Jurana, który wprowadził właśnie nazwę zasada Pareto i odniósł ją do zdecydowanie większej ilości przykładów, posługując się zasadą „kluczowych nielicznych i błahych licznych”.
Co warto wiedzieć o zasadzie Pareto?
Przykłady wynikające z zasady Pareto bardzo często pojawiają się w podręcznikach ekonomii. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze możemy się nimi w pełni kierować. Mają one znaczenie statystyczne, jednak nie będą miarodajne dla każdej sytuacji.
20% pracowników generuje 80% produkcji
20% klientów przynosi 80% zysku
20% tekstów pozwala na zrozumienie 80% treści
20% kierowców doprowadza do 80% wypadków
20% materiału zajmuje 80% egzaminu
20% ubrań nosimy przez 80% czasu
80% problemów wywoływanych jest przez 20% przyczyn
20% zadań zabiera nam 80% czasu
Wskazuje się, że to właśnie przedsiębiorcy powinni w szczególny sposób zwracać uwagę na zasadę Pareto, gdyż umiejętne korzystanie z niej pozwoli na oszczędzenie zasobów i dużej ilości czasu. Prowadzenie własnej firmy wiąże się zwykle z natłokiem różnorodnych obowiązków. Tymczasem właśnie korzystanie z tej zasady może nam pomóc lepiej zorganizować czas i ustalić priorytety.
Odpowiednia analiza sprawi, że dostrzeżesz na czym warto się skupić, w jaki sposób najlepiej skoncentrować środki materialne i niematerialne. Rzetelnie oceniamy w ten sposób co przyniesie efekt i sukces, a co jedynie zabiera nam czas i powinniśmy z tego zrezygnować.
Zasada Pareto nie jest sztywnym wymogiem. Zaleca się podchodzenie do niej dość elastycznie i dopasowywanie do konkretnej firmy. Wszystko dokładnie zostaje wskazane na podstawie profesjonalnej analizy. Warto jednak o niej pamiętać, jeśli podejmujemy się sprawdzania rezultatów pracy własnej, działu produkcji, zakładu, czy zespołu.
W jaki sposób wprowadzić zasadę Pareto w swojej firmie?
Pozytywne oddziaływanie zasady Pareto na biznes jest niewątpliwe, jednak czy wiesz, w jaki sposób rozpocząć skuteczne korzystanie z niej u siebie? Niezbędne do tego są cztery proste kroki. Postępuj zgodnie z naszą instrukcją.
1. Wyznaczenie jasnych kryteriów – zastosowanie w firmie zasady 80/20 wymaga ustalenia określonych kryteriów, które będą spełniać „rezultaty.
2. Główne kryteria dzielimy na mniejsze kategorie, co pozwoli na wyodrębnienie bardziej precyzyjnych obszarów działania.
3. Wyodrębnij czynności, które się powtarzają – biorąc pod uwagę czynności wykonywane samodzielnie, jak i np. przez kadrę kierowniczą, rozważ jakie z tych zadań – telefony, spotkania, maile – najsilniej przyczyniły się do generowania zysku, czy osiągania w danym obszarze innego rezultatu, na jakim się koncentrujesz.
4. Korzystaj z zasady 80/20 – Twoja analiza wskaże Ci, które 20% zadań i czynności przyczynia się do osiągania 80 % rezultatów. Możesz dzięki temu wprowadzić zmiany, które pozwolą na oszczędność czasu i zasobów.
Zastosowanie zasady Pareto
W przypadku zasady Pareto możemy mówić o jej dużym uniwersalizmie, gdyż jest ona z powodzeniem wykorzystywana w wielu dziedzinach działalności każdej firmy. Dzięki niej możliwe stają się usprawnienia finansowe oraz strategiczne. Richard Koch wyróżnił dziesięć obszarów działalności gospodarczej, w których ma ona zastosowanie:
- Jakość
- Strategia
- Marketing
- Sprzedaż
- Ograniczanie kosztów i poprawa obsługi
- Podejmowanie decyzji i analiza
- Technologia informacyjna
- Zarządzenie projektami
- Negocjacje
- Zarządzanie zapasami