Ustalenie odpowiedniej strategii cenowej jest istotne zarówno z punktu widzenia producenta, jak i sklepu internetowego. Jednak podchodzą oni do tych kwestii nieco odmiennie. Dla jednych i drugich istotny jest docelowy lub maksymalny próg marży. Jednak producent skupia się na poniesionych kosztach produkcji, zaś sklep na cenie zakupu. Granica cen wyznaczana jest zwykle jednak przez minimalny poziom marży lub narzutu. Poznaj lepiej te dwa pojęcia i dowiedz się, czym dokładnie się różnią.
Spis treści
Jaka jest różnica między marżą a narzutem?
W jednym z pewnością są one identyczne – marża i narzut podają nam bowiem informację o tym, ile przedsiębiorstwo zarobiło na danym produkcie. Podaje się je najczęściej w wartościach procentowych. Istnieje jednak jedna podstawowa różnica pomiędzy nimi – chodzi o różne punkty odniesienia, czyli wartości, jakie są brane pod uwagę w czasie ich ustalania.
Marża uwzględnia cenę sprzedaży, natomiast narzut jednostkowy koszt produkcji – jeśli oblicza go producent lub cenę zakupu, jeśli oblicza go sklep. Co istotne w ujęciu kwotowym marża i narzut będą sobie równe, różnice pomiędzy nimi pojawiają się, gdy przeliczamy je na wartości procentowe.
Czym więc jest marża?
Marża stanowi stosunek zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży. Podaje się ją w wartościach procentowych. Gdy ją wyliczymy, dowiemy się, jakim procentem ceny sprzedaży jest kwota zysku. Możemy wyznaczać zarówno marżę netto, jak i marżę brutto. Jeśli określamy marżę brutto, to pod uwagę bierzemy tylko wydatki związane ze sprzedażą. Dowiadujemy się z tego parametru, jak zyskowna była sprzedaż w danym czasie. Z kolei marża netto jest stosunkiem zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży. Pozwala ona na określenie, jak dochodowa była działalność firmy.
Czym jest narzut?
Narzut procentowy jest stosunkiem zysku ze sprzedaży do ceny zakupu. Jest to również wartość wyrażana w procentach, która informuje nas o tym, ile procent kwota zakupu jest powiększona w stosunku do ceny sprzedaży. Właśnie na podstawie narzutu handlowcy bardzo często ustalają cenę produktu, który chcą sprzedać.
Jak obliczyć marżę a jak narzut?
Kluczowe znaczenie ma tu posługiwanie się odpowiednimi wzorami, które de facto są do siebie bardzo podobne, więc jeśli nie umiemy tych dwóch pojęć odpowiednio odróżnić, mogą pojawić się pewne problemy, np. związane z osiągnięciem mniejszego zysku. Pojęcia te są więc bardzo ważne dla przedsiębiorców, bo oddziałują na ich zarobki.
Procentowa marża wzór:
cena sprzedaży – cena zakupu / cena sprzedaży x 100
Procentowy narzut wzór:
cena sprzedaży – cena zakupu / cena zakupu x 100
Co istotne cena uzyskana przy wyliczeniach zgodnie z tymi wzorami może się różnić, co będzie niekorzystne dla przedsiębiorcy. Dlatego koniecznie należy odróżniać marżę od narzutu.
Po co liczyć marżę i narzut – kiedy się je stosuje?
Kiedy liczymy marżę i narzut? W jakich sytuacjach się je stosuje? Stanowią one podstawowe elementy określające zysk ze sprzedaży. Na ich podstawie sklep może więc określić, jakie produkty lub ich rodzaje będą bardziej zyskowne. Ponadto stanowią one podstawę do podejmowanych w późniejszym czasie decyzji o promocjach oraz oferowanym asortymencie. Z kolei z punktu widzenia sklepu korzystna jest znajomość wysokości marż i narzutów, w czasie podejmowania negocjacji handlowych z producentem towaru.
Jeśli marża znajduje się na niskim poziomie, a dodatkowo nie ma możliwości jej podniesienia przez dużą konkurencję na rynku, to wskazane mogą okazać się negocjacje dotyczące uzyskania bardziej korzystnych warunków handlowych. Oprócz tego, jeśli wiemy, ile marża wynosi obecnie i jaki będzie jej poziom w przyszłości, to zdecydowanie łatwiej będzie nam w efektywny sposób zaplanować akcje promocyjne. Poznajemy bowiem w ten sposób zakres cen, w jakich możemy dany produkt sprzedawać.
Dlaczego nie powinno się mylić marży i narzutu?
Jeśli wykonamy sobie przykładowe obliczenia, to dostrzeżemy, że marża i narzut w wersjach procentowych nie są sobie równe. Warto również wiedzieć, że dodatni narzut procentowy zawsze będzie wartością wyższą od dodatniej marży procentowej. Jednak przy wartościach ujemnych sytuacja będzie odwrotna.
Jeśli pomylimy marżę z narzutem, to jedną z najpoważniejszych konsekwencji będzie pojawienie się nieścisłości w finansach firmy. Nie dowiemy się więc, ile tak naprawdę udało nam się zarobić na sprzedaży. Warto również upewnić się, że nasz kontrahent od którego chcemy kupić towar lub mu sprzedać dobrze rozróżnia te pojęcia, aby uniknąć nieporozumień w biznesie i w tym ile będziemy zarabiać.