“Najlepszą rzeczą, z którą możesz wejść, jest działający produkt. Lub, jeśli nie możesz uzyskać działającego produktu bez pozyskania funduszy na przedsięwzięcie, to przynajmniej z wersją beta lub prototypem w jakiejś formie” Marc Andreessen z Andreessen Horowitz
Powyższy cytat prezesa firmy VC (Venture Capital) stojącej za Box i Foursquare pokazuje, że aby produkt startupowy się wyróżnił i uzyskał finansowanie inwestorów, ważne jest dobre przygotowanie. Zrozumienie, jak stworzyć dobry prototyp, a następnie zbudować aplikację, może pomóc odróżnić Twój startup od reszty i zapewnić przewagę konkurencyjną podczas prezentowania aplikacji potencjalnym inwestorom.
Spis treści
Czym jest prototypowanie aplikacji?
Celem prototypowania jest upewnienie się, że ostateczny projekt spełnia wymagania techniczne i jest łatwy w użyciu. Prototypowanie nie tylko sprawia, że Twój produkt jest bardziej realny dla inwestorów, ale także daje testerom możliwość sprawdzenia, jak realnie wyglądałoby użycie aplikacji, a programistom pomaga w lepszym zrozumieniu zamierzonego UX (User Experience) przed sfinalizowaniem projektu.
Proces prototypowania w praktyce
Proces prototypowania aplikacji składa się z kilku etapów, które dają pewność, że aplikacja dokładnie odpowiada potrzebom użytkowników.
Poznanie funkcjonalności
Na początku procesu warto dobrze poznać swoje wymagania biznesowe. Pomagają w tym warsztaty produktowe organizowane przez doświadczony software house, które są jednym z najskuteczniejszych sposobów na zrozumienie wizji produktu i zależności oraz poznanie procesów zachodzących w systemie. Warsztaty pomagają odpowiednio rozpisać działanie aplikacji, z uwzględnieniem wszystkich widoków i planowanych rozwiązań. W ich trakcie tworzy się listę funkcji, które składają się na listę kluczowych funkcji, które odpowiadają potrzebom odbiorców. Są one uszeregowane według najważniejszych priorytetów dla docelowych odbiorców.
Skupienie na użytkowniku
Na tym etapie należy skoncentrować się na potrzebach odbiorcy i jasno wskazać jakie problemy rozwiązuje dana aplikacja. W tym celu warto zrozumieć branżę jako całość, konkurencję, cele biznesowe, cele odbiorców i zagłębić się w zrozumienie funkcji aplikacji, które naprawdę mają znaczenie dla ich odbiorców. Podstawowe wymagania aplikacji powinny więc opierać się na określeniu problemów użytkowników oraz projektowaniu dla nich rozwiązania. Niezbędne jest też przeprowadzenie researchu, aby określić produkt market-fit, czyli stworzyć aplikację, odpowiadającą potrzebom klientów i wpasowująca się w trendy rynkowe.
Stworzenie makiety
Kolejnym krokiem jest prototypowanie pomysłu, czyli stworzenie makiety produktu samodzielnie lub przy pomocy specjalistów. Jednym z najlepszych sposobów na stworzenie doświadczenia użytkownika jest rozpoczęcie od kilku ogólnych szkiców tego, jak powinny wyglądać i działać główne ekrany. W tym celu wykonuje się proste szkice na papierze lub też klikalne makiety, stworzone w przeznaczonych do tego programach, jak Sketch, Miro, Azure, czy Balsamiq. Przy tworzeniu makiety najlepiej skoncentrować się na najważniejszych funkcjonalnościach, opierając się na wnioskach z warsztatów produktowych.
Informacja zwrotna i wprowadzenie poprawek
Mając gotowy prototyp, czas wprowadzić go w życie. Na tym etapie zbiera jak najwięcej osób testujących produkt, aby uzyskać jak najbardziej zróżnicowane opinie. Umożliwia to sprawdzenie, czy produkt w takiej formie spełnia zakładane funkcje i czy odpowiada na potrzeby odbiorców. To również moment na wprowadzenie ewentualnych zmian oraz odświeżenie prototypu i ponowne przetestowanie pomysłu.
Proces testowania powinien być powtarzany, dopóki zostaną wyeliminowane wszelkie wątpliwości, które mogłyby mieć wpływ na gotowy produkt. Ważne jednak, aby na tym etapie skupić się na podstawowych funkcjonalnościach, a nie na dopieszczaniu mało istotnych elementów.
Udostępnienie zainteresowanym stronom ukończonego prototypu
Prototyp to niezwykle skuteczny sposób na zdobycie poparcia kluczowych akcjonariuszy, czyli klientów lub inwestorów. Najlepiej osobiście zaplanować prezentację i przeprowadzić interesariuszy przez prototyp aplikacji. Na tym etapie warto również dopracować swój prototyp tak, by elementy graficzne bądź funkcje były atrakcyjne dla interesariuszy.
Jakie ma znaczenie prototyp oprogramowania dla Twojego biznesu?
Prawidłowo przygotowany prototyp aplikacji pozwala na zweryfikowanie mocnych i słabych stron produktu, dzięki czemu można go udoskonalić jeszcze przed rozpoczęciem kosztownych prac. Proces ten może dostarczyć rzeczywistych spostrzeżeń, które rzadko można odkryć tylko poprzez planowanie i założenia. Nie tylko pokazuje, jak produkt będzie działał, ale daje też możliwość zweryfikowania pierwotnych oczekiwań i naszego wyobrażenia o systemie.
Mamy nadzieję, że ten post zainspirował Cię do wypróbowania prototypów w następnym projekcie. Studio Software buduje dedykowane oprogramowanie dla firm, więc jeśli potrzebujesz fachowej pomocy w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu.