Model subskrypcyjny cieszy się coraz większą popularnością przy sprzedaży rozmaitych produktów i usług. Kiedyś kojarzony był głównie z prenumeratą gazet i czasopism, dziś wykorzystywany jest przez platformy streamingowe czy narzędzia internetowe, a w przyszłości ma objąć nawet zakupy samochodów. Czym odznacza się sprzedaż subskrypcyjna i kiedy warto się na nią zdecydować?
Spis treści
Jak działa sprzedaż subskrypcyjna?
Model subskrypcyjny opiera się na opłacaniu abonamentu, w ramach którego użytkownik otrzymuje cykliczny dostęp do określonych produktów bądź usług. Współcześnie trudno już wyobrazić sobie rynek bez sprzedaży tego typu. Wykorzystują ją choćby tacy giganci jak Amazon, Netflix czy Disney. W taki sam sposób działają liczne platformy gamingowe czy internetowe aplikacje z różnych branż.
Sprzedaż subskrypcyjną łatwo więc wyobrazić sobie w zakresie takich usług jak streaming filmów i seriali czy dostęp do określonych narzędzi. Jak model ten działa jednak w przypadku handlu elektronicznego? Wszystko zależy od jego rodzaju. Do dyspozycji masz wiele różnych wariantów subskrypcji, przy czym do najpopularniejszych rozwiązań należą:
- Subskrypcja powtórzeniowa — to bodaj najpowszechniejszy typ sprzedaży subskrypcyjnej, polegający na regularnym dostarczaniu klientom produktów szybkozbywalnych w ramach abonamentu. Wykorzystywany jest choćby przez internetowe sklepy z żywnością czy kosmetykami.
- Subskrypcja dostępowa — charakteryzuje opisane wcześniej usługi streamingowe, lecz mogą z niej korzystać także właściciele niektórych sklepów internetowych. Mowa o sprzedawcach plików cyfrowych, takich jak zdjęcia, e-booki czy sample muzyczne. W ramach abonamentu ich klienci otrzymują cykliczny dostęp do oferowanych przez nich materiałów.
- Subskrypcja selekcjonowana — jest to model mniej popularny niż dwa opisane wyżej, lecz z powodzeniem może być wykorzystywany w branży e-commerce. Polega na dostarczaniu klientom wybranych produktów, często bez informowania ich o dokładnej zawartości przesyłki. Tak wygląda na przykład kompletowanie specjalnych zestawów prezentowych czy degustacyjnych.
Jak widzisz, sprzedaż subskrypcyjna ma wiele oblicz, dzięki czemu może znaleźć zastosowanie w różnych branżach e-commerce.
Zalety sprzedaży subskrypcyjnej
Zastanawiając się nad tym, jakie korzyści płyną ze stosowania modelu subskrypcyjnego w sprzedaży, warto wziąć pod uwagę zarówno perspektywę właściciela sklepu, jak i jego klientów.
Zalety sprzedaży subskrypcyjnej z punktu widzenia konsumenta:
- Wygoda — wystarczy raz złożyć zamówienie i ustawić płatność cykliczną, aby przez długie lata regularnie otrzymywać określone produkty.
- Oszczędność czasu — zakupy w modelu subskrypcyjnym nie wymagają ciągłych powrotów na stronę sklepu.
- Optymalizacja kosztów — sprzedaż subskrypcyjna często wiąże się z atrakcyjnymi promocjami. Decydując się odgórnie na korzystanie z danych produktów przez określony czas, można nabywać je po niższych cenach.
Zalety sprzedaży subskrypcyjnej z punktu widzenia sprzedawcy:
- Poszerzenie zasięgów — oferując swoje produkty w modelu subskrypcyjnym, możesz liczyć na zainteresowanie osób, dla których jest to warunek konieczny zakupów.
- Lojalizacja klientów — sprzedaż subskrypcyjna to właściwie gwarancja ciągłych powrotów klientów do Twojego sklepu. Jeśli uda Ci się zachęcić danego użytkownika do opłacenia abonamentu, możesz mieć pewność, że zostanie z Tobą na dłuższy czas.
- Stabilizacja — sprzedaż subskrypcyjna przekłada się na stałe przychody, co zdecydowanie stabilizuje Twoją pozycję na rynku.
- Wzrost przychodów — wszystkie opisane wyżej korzyści w oczywisty sposób przekładają się na zwiększenie sprzedaży i skalowanie przychodów.
Model subskrypcyjny może okazać się więc bardzo korzystnym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku sprzedaży niektórych grup produktów.
Sprzedaż subskrypcyjna w e-commerce
Warto zauważyć, że na pewno nie każda branża skorzysta na sprzedaży subskrypcyjnej. Jest to odpowiedni model między innymi dla sprzedawców oferujących produkty z branży FMCG, ale niekoniecznie dla sklepów z artykułami RTV czy AGD. Wszystko jednak zależy od tego, jaki masz pomysł na biznes i jak chcesz obsługiwać swoich klientów.
Do kategorii, które prawdopodobnie zyskałyby na sprzedaży subskrypcyjnej, zaliczyć można choćby kosmetyki czy żywność dla zwierząt. Są to towary, które stosunkowo szybko się zużywają, a klienci rzadko zmieniają przyzwyczajenia w ich zakresie. Regularnie zamawiają wciąż te same, ulubione warianty. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby dostarczać im je cyklicznie w ramach abonamentu.
W modelu subskrypcyjnym warto sprzedawać też inne towary. Jest to rozwiązanie, które dobrze sprawdzi się między innymi w przypadku takich kategorii jak:
- Materiały cyfrowe — różnego rodzaju pliki, obejmujące choćby kursy, e-booki, fotografie, webinary itd.
- Produkty spożywcze — zwłaszcza te, które zużywają się najszybciej i są zawsze potrzebne.
- Przedmioty kolekcjonerskie — np. figurki, karty czy specjalne wydania i limitowane edycje różnych artykułów.
- Zestawy niespodziankowe — m.in. prezentowe zestawy komponowane z kosmetyków, produktów spożywczych, a nawet sztuk odzieży.
- Artykuły zoologiczne — przede wszystkim wspomniana już karma czy żwirek dla kotów.
- Kosmetyki i środki higieniczne — zwłaszcza te, z których korzysta się na co dzień.
Co to jest sprzedaż subskrypcyjna? Podsumowanie
Sprzedaż subskrypcyjna może zdecydowanie usprawnić prowadzenie sklepu internetowego i pozytywnie wpłynąć na satysfakcję klientów. Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem takiego modelu w swojej firmie, wybierz platformę e-commerce oferującą odpowiednią funkcję. Niedługo pojawi się ona na przykład w popularnym oprogramowaniu Sky-Shop.