Biuro wirtualne to popularna usługa wśród przedsiębiorców, dla których posiadanie stacjonarnej siedziby byłoby zbędnym kosztem. Oprócz oszczędności zyskują prestiżowy adres do rejestracji i korespondencji. Wiele mówi się o korzyściach, ale wirtualne biuro firmy wiąże się także z pewnymi zagrożeniami.
Spis treści
Zagrożenie #1 – Zachwiana wiarygodność
Firma, która nie posiada standardowego biura, może wydawać się mniej wiarygodna w oczach potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Jednak zagrożenie to dotyczy głównie tych firm, których działalność wymaga regularnych spotkań, osobistego składania zamówień, odbierania towarów itp. Wyobraź sobie sytuację, że klient udaje się na podany na stronie adres i nie znajduje pod nim Twojej firmy. Utrata zaufania gwarantowana.
Jednak w czasach dynamicznego rozwoju rynku e-commerce wiele biznesów prowadzonych jest całkowicie online. Takich miejsc nie odwiedza się osobiście i klienci o tym doskonale wiedzą. Dla pełnej jasności przedsiębiorca korzystający z usługi wirtualnego biura może zaznaczyć, że podany (np. w zakładce „kontakt” na stronie www) adres służy do korespondencji.
Zagrożenie #2 – Nie tak atrakcyjna lokalizacja
Należy zastanowić się, czy i w jakim stopniu adres wirtualny firmy wpłynie na jej postrzeganie przez otoczenie biznesowe. Jeśli stanowi czynnik istotny, a nawet warunkujący sukces rynkowy, trzeba sprawdzić, gdzie dokładnie znajduje się dane biuro wirtualne.
Następnie warto ocenić, jak adres wpłynie na wizerunek przedsiębiorstwa. Wirtualne biuro firmy działającej w internecie lub świadczącej usługi na skalę ogólnopolską, może znajdować się w Warszawie. Wybór takiej lokalizacji pod rejestrację biznesu bez wątpienia będzie wizerunkowo korzystny.
Jeżeli jednak firma skupia się na innym rynku lokalnym (ale nie warszawskim), wówczas adres w stolicy może budzić obawy u klientów. Dodatkowo trzeba pamiętać, że Warszawa, jak każde, duże miasto, oferuje bardziej i mniej atrakcyjne biznesowo miejsca. Upewnij się, że nie rejestrujesz firmy gdzieś na obrzeżach stolicy, w budynku, który lata świetności ma już dawno za sobą.
Jeśli wybierzesz renomowane wirtualne biuro w Warszawie, położone w prestiżowej dzielnicy od Biznes Centrum, w Śródmieściu, z pewnością wręcz zachęcisz Klientów i stworzysz wizerunek profesjonalnego przedsiębiorstwa!
Zagrożenie #3 – Utrudnione budowanie relacji
Kwestią kluczową dla wielu klientów jest łatwość nawiązania kontaktu z firmą. Brak stacjonarnego lokalu, który można swobodnie odwiedzać, może utrudniać budowanie relacji z otoczeniem biznesowym. Może, ale nie musi.
Przedsiębiorca powinien uczynić wszystko, co w jego mocy, by potencjalni klienci nie odnieśli wrażenia, że firma jest trudnodostępna, zamknięta na dialog itp. Spotkania mogą przecież odbywać się online, w kameralnych restauracjach czy w wynajętych salach konferencyjnych. Zresztą godne zaufania wirtualne biura, jak Biznes Centrum, oferują usługę rezerwacji lokali pod spotkania biznesowe czy rekrutacyjne.
Zastanów się, czy Twoi klienci będą chcieli Cię odwiedzać osobiście
Zagrożenie #4 – Problemy z rekrutacjami
Brak stacjonarnej siedziby potrafi zniechęcić kandydatów do pracy. Po pierwsze, nie każdy chce i umie wydajnie pracować w trybie home office. Po drugie, nie każdy pracownik ma taką możliwość. Gdy inny domownik pracuje zdalnie lub w mieszkaniu są małe dzieci, brak biura z profesjonalnie przygotowanym stanowiskiem może być problemem.
Z drugiej strony na rynku wciąż przybywa freelancerów, czyli specjalistów, którzy są zainteresowani pracą w 100% zdalną. Przedsiębiorcy korzystający z usług wirtualnego biura często stawiają właśnie na współpracę B2B.