Wizerunek – czyli dokładnie to, jak się prezentujemy, jak jesteśmy postrzegani. Określenie to może odnosić się do jednostkowych cech fizycznych oraz intelektualnych, jednak ma również odzwierciedlenie w biznesie. Obecnie rynek jest bardzo konkurencyjny, w związku z tym, żeby zostać zauważonym każda firma musi nieustannie troszczyć się o swój wizerunek.
Jeszcze do niedawna często używanym powiedzeniem było „jak Cię widzą tak Cię piszą”. Idealnie sprawdzało się ono w kwestii biznesów w tzw. realnym świecie. Jednak okazuje się, że ma również zastosowanie współcześnie w biznesach prowadzonych częściowo lub w całości przez sieć internetową.
Nadal nie wszystkie przedsiębiorstwa mają własne strony w internecie i nie traktują tego medium, jako swojej wizytówki. Warto jednak zastanowić się, czy bez tego damy radę utrzymać się na rynku i cieszyć się zaufaniem klientów. Wszak dziś często możemy usłyszeć, że jeśli nie ma nas w internecie to po prostu nie istniejemy.
Jest w tym spory sens, bo wiele branż i zachowań konsumpcyjnych przeniosło się do sieci. Łatwiej nam zrobić tak zakupy, zamówić jedzenie czy książkę bez wychodzenia z domu, a nawet wstawiania z kanapy. Fachowców również nie szukamy już w gazetach, a właśnie w sieci. W związku z tym każda firma i każdy fachowiec powinien budować swoją tożsamość, wizerunek w sieci. Jak jednak się do tego zabrać i jak sprawić, aby był on pozytywny?
Spis treści
Pamiętaj – nie czekaj na ruch klienta
Jeśli już od jakiegoś czasu prowadzisz swoją działalność, to z pewnością miałeś wielu zadowolonych z usług klientów. Jednak nie możesz jedynie liczyć na ich ruch i na to, że wystawią pozytywną opinie, która przyczyni się do pozyskania nowych zleceń czy zamówień.
Prawda jest taka, że jeśli klient jest zadowolony to najczęściej nie pisze NIC.
W sieci zdecydowanie łatwiej o opinie negatywne i bardzo szybko się one rozprzestrzeniają, więc pojawia się kolejny powód, aby dbać o reputację i pełne zadowolenia klientów. Jak jednak zwrócić na siebie uwagę i zyskać klientów, jeśli nie tylko poprzez opinie? Jakie możliwości daje nam w tej dziedzinie internet?
Strona internetowa – wizytówka Twojej firmy
Strona internetowa prezentuje naszą stronę w sieci i może bardzo wiele na jej temat powiedzieć. Z pewnością prowadząc biznes doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest pierwsze wrażenie – gdzie jest biuro, jak wygląda. Tutaj jest dokładnie tak samo już pierwsze wejście na Twoją stronę internetową sprawi, że klient wyrobi sobie opinie.
W budowie strony internetowej ważne będą więc takie elementy jak estetyczny wygląd, który powinien być dopasowany do grupy docelowej, kluczowe jest również odpowiednie rozmieszczenie treści – czytelne, tak aby klient bez trudu znajdował interesujące go dane.
Jeśli Twoja firma działa w świecie rzeczywistym i posiada już logo, samochody czy inne elementy i wiąże się z tym konkretna kolorystyka i wizerunek, to należy zadbać, aby strona internetowa idealnie się w niego wpisała.
W sytuacji gdy strona będzie chaotyczna, będzie na niej wiele braków i niedociągnięć, to potencjalny klient właśnie takie zdanie może wyrobić sobie właśnie o nas.
Bardzo ważny jest sam adres www. Powinien on być łatwy do zapamiętania, np. poprzez skojarzenie czy po prostu być nazwą naszej firmy. Nie może być też za długi, bo właśnie wtedy najczęściej pojawiają się błędy w jego wpisywaniu. Dzięki temu klientom zdecydowanie łatwiej będzie wrócić na naszą stronę.
Istotne jest również, aby strona pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania, jak również aby sprawnie działała/ ładowała się pod najpopularniejszymi przeglądarkami internetowymi. Pojawia się tu więc kwestia pozycjonowania naszej strony. W wielu sytuacjach, jeśli ten aspekt pominiemy to strona, a tym samym nasza firma będą trudna do odnalezienia w sieci.
Prawda jest taka, że możemy mieć idealnie przygotowaną i profesjonalną stronę, jeśli jednak nie będzie ona się wyświetlać u góry wyników wyszukiwania po wpisaniu fraz kluczowych, to bardzo możliwe, że klienci nawet do nas nie dotrą.
Jeśli działamy w zupełnie innej branży i jedynie chcemy być obecni w sieci, aby trafiało do nas więcej klientów i aby budować swój pozytywny wizerunek, to kwestię SEO czyli właśnie zagadnień związanych z pozycjonowaniem, aktualizowaniem strony warto zlecić specjalistom w tej dziedzinie. Odpowiednia optymalizacja strony pod wyszukiwarkę będzie tu niezwykle istotnym elementem.
Komentowanie i oceny na Twojej stronie
Pozytywnie na Twój wizerunek w sieci, a jednocześnie jako sposób zachęcenia klientów do zakupu mogą podziałać wszelkie narzędzia umożliwiające ocenianie produktów i usług oraz ich komentowanie. Oczywiście jest to również doskonały generator spamu, jeśli jednak chcemy tego uniknąć możemy umożliwić dodanie oceny i komentarza jedynie klientom, którzy dokonali u nas zakupu. W ten sposób będziemy mieć rzetelne i prawdziwe opinie.
Portfolio – pochwal się!
Twórz portfolio marek, z którymi miałeś przyjemność współpracować. Szczególnie duże znaczenie na promocję i przekonanie do siebie klientów mogą mieć te duże i dobrze znane. Jednak nie tylko. Znaczna lista kontrahentów zadowolonych ze współpracy z pewnością sprawi, że już na pierwszy rzut oka będziemy sprawiać wrażenie godnych zaufania.
W tej kwestii warto jednak pamiętać, aby sprawdzić czy umowa pozwala na chwalenie się, że z daną firmą współpracowaliśmy. Najefektywniejsze będzie zamieszczanie logotypów takich firm na swojej stronie internetowej. Pamiętaj, że większość ludzi jest wzrokowcami, więc od razu je dostrzegą.
Można również w portfolio krótko opisać konkretne zlecenia czy usługi dla danych podmiotów. Znajdzie się tam również miejsce na pozytywną opinię przedstawicieli danych firm.
Referencje – biznes to nie miejsce na skromność!
Po zakończonej, owocnej i udanej współpracy lub nawet w czasie jej trwania warto prosić zleceniodawców o wystawienie referencji. Można je później opublikować na swojej stronie, co z pewnością zwiększy wiarygodność w oczach kolejnych potencjalnych klientów i kontrahentów. Takie polecenia, szczególnie od przedstawicieli dużych firm, z różnych sektorów, mogą skutecznie zachęcić do podjęcia współpracy.
Na co jeszcze powinno znaleźć się miejsce na Twojej stronie?
Warto również zaprezentować, jak Twoje produkty lub usługi przyczyniły się do sukcesu innych, większych firm. Mogą to być zdjęcia, infografiki, można wspomnieć konkretne dane. Jednak istotny jest rozwój korzyści na wielu płaszczyznach. Taka prezentacja może sprawić, że więcej klientów zdecyduje się na podjęcie z Tobą współpracy.
Prowadzenie bloga firmowego
Prowadzenie bloga firmowego staje się coraz bardziej popularne. Firmy posiadające swoją stronę w internecie i pozyskujące dzięki niej klientów i kontrahentów, tworząc bloga formują wokół siebie grupę osób zainteresowanych daną tematyką. Stawiają siebie w roli ekspertów, a dodatkowo skutecznie się reklamują. Blog pozwala dotrzeć do szerszego groma odbiorców, wzbogacić treść strony oraz pozyskać ciekawe, prowadzące do niej linki.
Społeczności w sieci
Wbrew pozorom dla biznesu nie będą to obecnie jedynie najpopularniejsze serwisy społecznościowe. Oczywiście na nich również warto mieć swoje firmowe profile czy kanały i regularnie je prowadzić, jednak okazuje się, że możliwości jest znacznie więcej. Przykładowo istnieją specjalne serwisy do poszukiwania zleceń. W ten sposób możemy pozyskać z powodzeniem mniejszych i większych klientów.
Warto tu również zaliczyć opinie, jakie klienci piszą na nasz temat na różnych serwisach i stronach. Co ważne powinniśmy to monitorować. Usuwanie takich opinii, o ile jest możliwe nie zawsze jest dobre również dla naszego wizerunku. Z pewnością jednak powinniśmy na nie możliwie jak najszybciej reagować. Odpisać, zaprosić do kontaktu i wyjaśnienia sprawy.
Fora dyskusyjne to również medium, w którym warto się pojawiać. Nie mniej jednak obecnie jest ich dość mało i nie cieszą się one już tak dużą popularnością jak dawniej. Ich rolę znacząco przejęły serwisy społecznościowe, na których odpowiedzi uzyskuje się zdecydowanie szybciej, jest większy i łatwiejszy dostęp do informacji i wielu innych osób.
Niemal każdy z Twoich potencjalnych klientów, zanim zdecyduje się na kontakt i podjęcie współpracy, poszuka informacji o Twojej firmie, referencji i opinii klientów oraz aktywności samego przedsiębiorstwa w sieci. W ten sposób chce sprawdzić wiarygodność i czy istotnie warto powierzyć ci planowane zadanie.
Pamiętajmy, że duża ilość negatywnych opinii może trwale nadszarpnąć nasz wizerunek, z kolei przewaga tych dobrych sprawić, że klienci sami będą sobie polecać towary lub usługi od nas pochodzące. Dlatego każdą relację z klientem budujmy na zadowoleniu, zaufaniu i lojalności.
Reklama w Internecie
Może ona mieć bardzo wiele form i z pewnością musi być odpowiednio dopasowana do grupy docelowej. Przykład? Jeśli prowadzimy firmę wytwarzającą narzędzia, to z pewnością nie będziemy reklamować jej na stronie dla młodych mam.
Nasze reklamy w formie czy to banerów, krótkiego tekstu, czy też ukryte w tekście – artykule sponsorowanym, powinny znaleźć się w takich miejscach, które odwiedzają nasi potencjalni klienci. Właśnie dlatego tak ważne jest targetowanie. Jeśli o nie zadbamy to większe prawdopodobieństwo, że więcej osób kliknie w link i skorzysta z naszych usług.
Inną formą reklamy będzie kampania e-mailowa. W ten sposób informacja o naszych produktach lub usługach zostanie rozesłana mailowo do wielu osób. Oczywiście część wpadanie w spam, jednak nie każdy tak potraktuje otrzymaną wiadomość, więc możemy w ten sposób znaleźć klienta.
Dbaj o swoich pracowników
Zadowolony pracownik jest doskonałą wizytówka firmy. Nawet gdy z niej odejdzie i współpraca się zakończy będzie o nas dobrze mówił. Warto więc dbać o swoich pracowników. Ponadto, gdy wchodzimy na stronę sklepu czy firmy usługowej to lubimy wiedzieć z kim podejmujemy współpracę. Zdjęcia pracowników, czy wspólna fotografia w pracy lub na branżowej imprezie, z pewnością będzie robić dobre wrażenie.
Sprzedajesz towary? Nie ograniczaj się!
Często, gdy na rynku pojawia się nowy sklep klientom trudno zaufać i rozpocząć składanie zamówień. Większe zaufanie mają np. do serwisu allegro.pl czy szukają ciekawych produktów na olx i innych serwisach ogłoszeniowych. Warto więc tam być. W większości z nich również zbierasz pozytywne opinie, więc przyczyni się to do budowania Twojego pozytywnego wizerunku w sieci.
Odpowiadaj. Bądź obecny
Duża część życia w sieci toczy się na serwisach społecznościowych. Jeśli już masz profil to pierwszy krok za tobą. Jednak istotne jest również, aby możliwie jak najszybciej odpisywać klientom zarówno w komentarzach, jak i w wiadomościach prywatnych. To wpływa na wizerunek!
Pamiętaj również, że jeśli klient wystawi Ci opinię, to za każdym razem powinieneś na nią odpowiedzieć. Niekiedy wystarczy klasyczne „dziękuje”. Jednak z pewnością takiego klienta warto docenić i zwrócić się do niego personalnie, nieco wydłużając swoją wypowiedź. Również przy negatywach jest konieczna odpowiedź, którą można odpowiednio wykorzystać, aby pozytywnie budować wizerunek firmy. Nie atakuj więc klienta, bez emocji postaraj się konstruktywnie odpowiedzieć i znaleźć rozwiązanie.
Pielęgnuj swój wizerunek
Wypracowanie pozytywnego wizerunku w sieci może być tak samo trudne i czasochłonne, jak miałoby to miejsce w „świecie rzeczywisty”. Jednak tutaj posługujemy się nieco innymi narzędziami, poruszamy się w innej rzeczywistości, choć zwieńczenie naszych działań często jest standardowe – ktoś dostaje towar lub usługę, a my zapłatę.
Jeśli uda Ci się wypracować dobry wizerunek swojej firmy w internecie to z pewnością warto pilnować, aby taki właśnie pozostał. Przykładowo blog i strona, jak również profile w mediach społecznościowych powinny być regularnie aktualizowane. W internecie i biznesie nic nie jest na stałe, jeśli chcemy się utrzymać na powierzchni, być godni zaufania i zarabiać to musimy stale o to dbać.