Pojęciem kontrahenta posługujemy się w wielu kontekstach i w potocznym użyciu może oznaczać zarówno klienta, jak i partnera biznesowego. Niepospolite, formalne brzmienie słowa niejednokrotnie sprawia, że „kontrahenta” można spotkać w zupełnie nieadekwatnych kontekstach. Uniknij biznesowego faux-pas i dowiedz się, kim z prawnego punktu widzenia jest kontrahent.
Kontrahent a klient – jaka jest definicja?
W polskim porządku prawnym nie istnieje formalna definicja tego pojęcia. Termin pojawia się w wielu rozporządzeniach, umowach czy ustawach, ale nigdzie nie został precyzyjnie wyjaśniony. W Słowniku języka polskiego PWN znajduje się następująca definicja: jedna ze stron zawierających umowę handlową. Zważywszy na konteksty prawne, w jakich można spotkać ten termin, można wskazać, że kryje się pod nim osoba, z którą nawiązuje się relację biznesową. Może to być zatem zarówno strona umowy, jak i wspólnik firmy czy zewnętrzny partner.
Kto może być kontrahentem?
Słownik dostarcza wąską, syntetyczną odpowiedź w kwestii tego, kogo można nazwać mianem kontrahenta. W rzeczywistości biznesowej – bazując na zapisach prawnych – znaczenie to można rozszerzyć.
Kontrahenci – na gruncie biznesowym – to podmioty posiadające zdolność do czynności prawnych, które mają prawo uczestniczenia w obrocie gospodarczym, i których działania mogą rodzić skutki prawne. Nie muszą jednak prowadzić własnej działalności gospodarczej. Tym samym mianem można określić osoby cywilne współpracujące w oparciu o umowę o pracę. Jest to istotne z prawnego punktu widzenia, ponieważ np. w przypadku transakcji sprzedaży nabywca, który jest kontrahentem firmowym, zyskuje możliwość odliczania podatku VAT od towaru zakupionego na firmę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Z kolei osoba cywilna w tej samej roli w transakcji ma szerszą ochronę konsumencką. Więcej na temat tego, kim jest kontrahent i jakie ma prawa i obowiązki, przeczytasz na: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/prowadzenie-firmy/kim-jest-kontrahent.
Czym jest sprawdzanie kontrahenta i jak wygląda?
W kontekście relacji biznesowych fundamentalną kwestią jest wiarygodność kontrahenta. Bywa szczególnie istotna podczas nawiązywania współpracy z nowymi partnerami. Właściwa weryfikacja wiarygodności może być sposobem uniknięcia rozlicznych problemów, m.in. z nieterminowymi płatnościami, zatorami płatniczymi czy zadłużeniami. Na szczęście obecnie można ją w wielu przypadkach przeprowadzić samodzielnie, korzystając m.in. z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) czy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Sprawdzenie kontrahenta unijnego jest natomiast możliwe dzięki bazie VIES (VAT Information Exchange System). W systemie można znaleźć informacje m.in. o tym, czy dany podmiot jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych, a co za tym idzie – czy w przypadku transakcji z nim można zastosować 0% VAT. Co ważne, przedsiębiorcy w celu weryfikacji mają dostęp nie tylko do polskich baz, ale i większości europejskich systemów, w których gromadzone są podstawowe dane.
Kompleksowych informacji o kontrahentach mogą dostarczyć także płatne źródła i raporty, np. Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor i Biuro Informacji Kredytowej oraz Krajowy Rejestr Długów i Rejestr Dłużników ERIF. Jak widać, możliwości jest wiele i bez wątpienia warto się nimi zainteresować. Sprawdzenie kontrahenta to stosunkowo prosty sposób na zmniejszenie ryzyka związanego ze stabilnością finansową, podatkami czy legalnością współpracy.