HR – z angielskiego „Human Resources”, czyli „zasoby ludzkie” – za tą nazwą kryją się specjaliści, których zadaniem jest tworzenie funkcjonalnej struktury organizacyjnej oraz zarządzanie jednym z najbardziej wartościowych zasobów każdej firmy – pracownikami.
Spis treści
Czym zajmuje się HR?
Właściwą odpowiedzią na to pytanie powinno być: „A czym się nie zajmuje?”. Ale ponieważ nie odpowiada się pytaniem na pytanie, poniżej opisaliśmy główne role działu HR w firmie.
- Talent Management, czyli zarządzanie talentami – obejmuje rekrutację, zatrudnianie, dbanie o rozwój pracowników oraz utrzymywanie ich w firmie.
- Kompensacja i benefity – w ramach kompensacji HR zajmuje się ewaluacją wynagrodzeń pracowników, w tym również śledzi wysokość zarobków na danych stanowiskach na rynku. Do tego działu zalicza się też tworzenie ogłoszeń w celu pozyskania nowych kandydatów. Benefity to, poza oczywiście pensją, prywatne ubezpieczenie zdrowotne czy zajęcia sportowe.
- Trening i rozwój – to oczywiście dbałość o szeroko pojęte kompetencje pracowników. Są to różnego rodzaju kursy i szkolenia, mające na celu podnieść umiejętności zatrudnionych osób. Mogą to być lekcje języka obcego czy np. trening z prowadzenia negocjacji.
- Dbanie o prawa pracownika – to właśnie HR rozwiązuje wszystkie problemy prawne, z jakimi mogą spotkać się zatrudniane przez firmę osoby.
- Bezpieczeństwo w miejscu pracy – od BHP po przerwy w ciągu dnia. To wszystko składa się na przyjazne środowisko biurowe.
Miękki HR w organizacji
Miękki HR skupia się na pracowniku i jego potrzebach. Każda zatrudniona osoba jest traktowana jak cenny członek organizacji, a jej dobro jest nadrzędne względem interesów firmy. Specjaliści wykorzystujący miękki HR zajmują się głównie motywowaniem, rozwojem i dbaniem o zadowolenie pracowników. To do nich należy organizacja szkoleń, dbałość o przestrzeganie praw pracownika oraz planowanie firmowych imprez i eventów.
Można więc powiedzieć, że zadaniem miękkiego HR jest inspirowanie, wspieranie i umożliwianie pracownikom stawanie się najlepszymi wersjami samych siebie. Miękki HR został zaprojektowany w taki sposób, by skupiać się na indywidualnych potrzebach zatrudnianych osób oraz je realizować.
Wyróżnia się pięć składowych miękkiego HR. Są to:
- strategia – obejmująca długoterminowe cele rozwoju firmy,
- komunikacja – pomiędzy menedżerami i pracownikami,
- zaangażowanie – motywacja osób zatrudnionych do pracy,
- wydajność – realizacja celów oraz ocena pracowników,
- nagroda – czyli sposób, w jaki pracownicy są nagradzani za swoje osiągnięcia.
Przykładem miękkiego HR-u może być model zarządzania w firmie Google. Firma zdecydowała się na innowacyjne podejście. Postawiła na rozwój i samopoczucie pracowników oraz całkowicie zaufała, że ci, zmotywowani, odpowiednio zatroszczą się o powierzone im obowiązki.
Efekty? Imponujące. Google nie tylko jest wiodącą firmą technologiczną, ale też chyba nie ma specjalisty, który nie chciałby dla nich pracować. Uznaje się, że miękki HR stoi w opozycji do HR twardego. Pierwszy skupia się na elemencie ludzkim w pracy, a drugi – na jakości pracy zatrudnionych osób.
Twardy HR w organizacji
W twardym HR siła robocza jest traktowana jako zasób. Pracownik jest, jakkolwiek to brzmi, „towarem”, a jego zatrudnianie ma przynosić firmie wymierne korzyści. Różnica pomiędzy miękkim a twardym HR-em sprowadza się do sposobu traktowania pracownika. Miękki skupia się na jego dobrostanie, motywacji i rozwoju. Twardy – na jego wydajności, mikrozarządzaniu i formułowaniu żądań oraz oczekiwań.
W uproszczeniu miękki i twardy HR można porównać do „dobrego” i „złego” policjanta z seriali. Miękki dba o samopoczucie i potrzeby pracownika. Twardy z kolei – o jego wydajność i działanie na korzyść firmy.
Nie będzie więc przesadą, jeśli napiszemy, że umiejętne łączenie HR twardego i miękkiego pozwala uzyskać HR idealny. Odpowiednio implementując oba podejścia, można zadbać zarówno o pracowników, jak i interes przedsiębiorstwa.
Trzeba jednak zauważyć, że – patrząc na rezultaty firm (np. Google) – szala efektywności przechyla się w stronę miękkiego HR. Twardy HR, choć wydajny na krótką metę, w dłuższej perspektywie może obniżyć morale pracowników i przyczynić się do pogorszenia ich wydajności. A przecież, jak już wspomnieliśmy, to właśnie oni są najcenniejszym zasobem firmy!
Profesjonalny HR to wsparcie celów biznesowych firmy
Który model HR powinieneś więc wdrożyć? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od modelu prowadzenia przedsiębiorstwa, pracowników i wielu innych zmiennych. Jednak, jak wspomnieliśmy wcześniej, HR miękki wydaje się efektywniejszym rozwiązaniem.
Profesjonalny HR ma wspierać organizację, pomagać jej osiągać cele biznesowe oraz zapewniać jej ciągły rozwój. W tym celu firma potrzebuje zadowolonych i chętnych do pracy ludzi, którzy nie krzywią się na myśl o kolejnym poniedziałku. Jak zapewnić firmie efektywnie pracujący dział HR, który będzie potrafił zadbać zarówno o sprawy przedsiębiorstwa, jak i zatrudnianych przez nie osób? Przede wszystkim przez szkolenia!
Sprawdź szkolenia HR organizowane przez Certes
Treningi dla HR pozwalają poprawić komunikację w firmie, rozwinąć efektywne programy treningowe dla nowozatrudnionych, dać konstruktywny feedback pracownikom dotyczący ich wyników, zbudować pożądaną kulturę pracy oraz efektywnie wykorzystać wszystkie dane dotyczące działania przedsiębiorstwa.
Doskonalenie umiejętności, poznawanie nowych technik oraz ciągła aktualizacja wiedzy to najlepszy sposób na rozwój. Udział w kursach jest motywujący, pozwala zyskać nową perspektywę na wiele spraw, a także poznać najnowsze techniki zarządzania zasobami ludzkimi.